Informacyjne wspomaganie decyzji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-140 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Informacyjne wspomaganie decyzji | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-2SO Zarządzanie Informacją, II stopnia, stacjonarne, I rok (sem. letni) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aneta Januszko-Szakiel | |
Prowadzący grup: | Aneta Januszko-Szakiel, Małgorzata Stanula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Celem kształcenia jest przekazanie studentom wiedzy na temat znaczenia informacji w procesach podejmowania decyzji. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student: • zna i rozumie teoretyczne i praktyczne zagadnienia procesu podejmowania decyzji; • wie, jaka jest rola informacji w procesie podejmowania decyzji; • ma uporządkowaną wiedzę o systemach wspomagania decyzji w kontekście zarządzania organizacją; • zna podstawowe koncepcje, metody i narzędzia wspomagania decyzji. Umiejętności Student: • analizuje określone sytuacje problemowe i proponuje metody rozwiązania problemu; • krytycznie analizuje, ocenia i dobiera informacje pomocne w procesie decyzyjnym; • pracując w zespole, przygotowuje koncepcję systemu wspomagania decyzji w określonej sytuacji. Kompetencje społeczne Student: • rozumie i akceptuje zasady pracy w zespole; • przyjmuje odpowiedzialność za właściwe wykonanie powierzonych zadań; • podejmuje próby rozwiązania dostrzeganych problemów profesjonalnych w zakresie zarządzania w organizacji, odwołując się do znaczenia informacji w procesie decyzyjnym. |
|
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo (dopuszczalna jedna nieobecność) w zajęciach, przyswojenie treści przedmiotu oraz realizacja projektu zespołowego. Zasady oceniania: Ocena końcowa zależy od uzyskanych punktów. Maksymalna liczba punktów do zdobycia 100. 50 punktów – projekt 30 punktów – aktywność, stopień przyswojenia materiału 20 punktów – obecność Skala ocen: 0-50 pkt.– ocena ndst 51-60 pkt. – ocena dst 61-70 pkt. – ocena + dst 71-80 pkt. – ocena db 81-90 pkt. – ocena + db 91-100 pkt. – ocena bdb |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Sprawdzanie stopnia osiągania założonych efektów kształcenia będzie realizowane w ramach ocen kształtujących: • elementy dyskusji wprowadzane w toku konwersatorium jako podstawa rozpoznania stopnia zrozumienia i przyswojenia przekazywanych treści, znajomości definicji podstawowych pojęć przedmiotu, • bieżąca ocena i konsultacje dotyczące planowania i realizacji projektu (z elementami korekty), • dyskusja oceniająca wykonanie projektu i umiejętność pracy zespołowej; oraz w ramach oceny podsumowującej: • końcowa ocena projektu (zgodność wykonania i prezentacji z założeniami, terminowość). |
|
Metody dydaktyczne: | Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny Metody aktywizujące: - metoda przypadków - dyskusja dydaktyczna - analiza problemu Metody praktyczne - metoda projektów. |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w konwersatorium: 15 godzin Samodzielna analiza piśmiennictwa dotyczącego teorii wspomagania decyzji i przygotowanie do zajęć: 20 godzin Przygotowanie projektu zaliczeniowego wraz z jego prezentacją: 20 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 55 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS. |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
1. Pojęcie i rodzaje decyzji. Procesy i modele decyzyjne. 2. Sytuacje problemowe, rozpoznanie i analiza problemu, identyfikacja możliwych rozwiązań problemu. 3. Etapy procesu decyzyjnego, warunki decyzyjne w organizacji – pewność, ryzyko, niepewność, sytuacje konfliktowe. 4. Jednoosobowe i grupowe podejmowanie decyzji. 5. Metody i techniki rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji. 6. Rola i znaczenie informacji w procesie decyzyjnym, potrzeby informacyjne i cechy informacji. 7. Narzędziowe wspomaganie decyzji. 8. Systemy wspomagania decyzji – rodzaje, funkcje, cechy. 9. System wspomagania decyzji – architektura. 10. Systemy ekspertowe w procesie decyzyjnym – klasyfikacja i charakterystyka. 11. Hurtownie danych w procesie decyzyjnym – zagadnienia podstawowe. 12. Bazy wiedzy w procesie decyzyjnym – zagadnienia podstawowe. 13. Sztuczna inteligencja w procesie decyzyjnym – zagadnienie podstawowe. 14. Analiza danych w procesie decyzyjnym – zagadnienia podstawowe. 15. Benchmarking w procesie decyzyjnym – zagadnienia podstawowe. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Grzesik K., Karaś M., Decyzje menedżerskie w organizacji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014. Kisielnicki J., Turyna J. (red.), Decyzyjne systemy zarządzania. Warszawa: Difin SA, 2012. Kwiatkowska A., Systemy wspomagania decyzji. Jak korzystać z wiedzy i informacji w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. Lula P., Paliwoda-Pękosz G., Tadeusiewicz R., Metody sztucznej inteligencji i ich zastosowania w ekonomii i zarządzaniu. Kraków: Wydawnictwa Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 2007. Surma J., Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Literatura uzupełniająca: Drosio S., Komputerowe wspomaganie procesów informacyjno – decyzyjnych ratownictwa. Warszawa: Promotor, 2010. Zdyb M., Istota decyzji. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1993. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.