Komunikacja wizualna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ZI-303 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja wizualna |
Jednostka: | Instytut Studiów Informacyjnych |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0134-2SO Zarządzanie Informacją, II stopnia, II rok (sem. zimowy, OR) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Gaweł | |
Prowadzący grup: | Hanna Gaweł | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSuP5vRYOUdRBP8hIM4TQWx8gXL6fWP9eidDZIvCa94Y1%40thread.tacv2/conversations?groupId=73e0ef6e-9437-47a9-b761-a722610f0610&tenantId=eb0e26eb-bfbe-47d2-9e90-ebd2426dbceb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia zajęć: | stacjonarne |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Indywidualny Plan Studiów - wedle ustaleń z Planu ----- Pozostali: Projekt zaliczeniowy, który zostanie ogłoszony studentom w ciągu pierwszego miesiąca trwania kursu. Miejsce wgrywania pracy: MS Teams |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Zarządzanie informacją, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Pełny opis: |
Zajęcia: Każdy tydzień jest zorganizowany wokół jednego tematu z przypisanymi lekturami i zajęciami. Lektury te mają na celu wyznaczenie granic i przygotowanie gruntu pod dyskusję, w tym popularnego rozumienia, tła historycznego, ważnych argumentów, użytecznych koncepcji i lekcji przedmiotowych. Obecności: Obecność na zajęciach jest obowiązkowa; jest to bardzo ważne zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich kolegów z klasy, abyś był obecny i uczestniczył w zajęciach. Jeśli musisz opuścić zajęcia, musisz wysłać do mnie e-mail z wyprzedzeniem, abym mogła usprawiedliwić nieobecność. Nieusprawiedliwione nieobecności będą miały znaczący negatywny wpływ na ocenę z uczestnictwa w zajęciach. Należy pamiętać, że zasady te mają na celu przede wszystkim zapobieganie opuszczaniu zajęć w celu załatwiania innych spraw. Jeśli jesteś chory, nie przychodź na zajęcia, ale napisz do prowadzącej, abym mogła podjąć odpowiednie kroki. Dyżury: Bardzo ważne jest dla mnie, aby studenci dobrze radzili sobie na tych zajęciach. Zrobię wszystko, co konieczne, aby tak się stało, i będę spotykać się ze studentami na dyżurach w miarę zgłaszanych potrzeb. Godziny dyżurów na dany semestr są dostępne na stronie Instytutu Studiów Informacyjnych, pod adresem: https://isi.uj.edu.pl/studia/dyzury. Korzystanie z urządzeń elektronicznych: Znaczna część zajęć będzie zależała od dostępu do urządzeń elektronicznych w celu czytania i sporządzania notatek. Będę oczekiwać od Ciebie, że podczas zajęć wyciszysz/zamkniesz inne aplikacje, abyś mógł poświęcić uwagę kursowi i kolegom z grupy. W zamian zrobię wszystko, co w mojej mocy, aby zajęcia te były warte pełnej i niepodzielnej uwagi. Dostępność, podstawowe potrzeby i trudne treści Wszyscy jesteśmy ucieleśnionymi jednostkami i ważne jest dla mnie, abyście jako ludzie mieli to, czego potrzebujecie, aby odnieść sukces na tych zajęciach. UJ jest dużym, zagmatwanym, zdecentralizowanym miejscem, ale ma wiele zasobów, które mogą wam w tym pomóc. Adaptacje procesu dydaktycznego przyznawane są na wniosek studenta/doktoranta na semestr lub rok akademicki w zależności od jego sytuacji zdrowotnej. Każda sytuacja osoby ubiegającej się o przyznanie adaptacji procesu dydaktycznego rozpatrywana jest indywidualnie, zgodnie z ideą wyrównywania szans oraz racjonalnego dostosowania do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. *Na tym kursie możesz spotkać się z treściami, które są denerwujące, niepokojące lub w inny sposób niekomfortowe. Powinieneś wiedzieć, że nie zadaję tych treści lekkomyślnie, ale dlatego, że uważam je za ważne; na tyle ważne, że są warte tego dyskomfortu. Trudno jednak z góry przewidzieć, jak różne osoby, z różnymi doświadczeniami, zinterpretują ten sam materiał. Jeśli ktoś obawia się, że nie będzie w stanie wykonać któregoś z zadań, proszę o wcześniejsze zgłoszenie się do mnie, abyśmy mogli omówić jego obawy i zastanowić się, co zrobić. Uczciwość akademicka i praca w grupach: Wolno (i zachęcam do tego!) dyskutować o wszystkich aspektach kursu z innymi studentami, otrzymywać opinie redakcyjne na temat swoich odpowiedzi oraz korzystać z pomocy przy projektach badawczych. Oczekuję jednak, że osoby, które udzieliły pomocy, będą podawać swoje nazwiska, a praca powinna być w istocie własna, nawet jeśli z konieczności jest inspirowana pracami innych osób i z nich czerpie. Pamiętaj, że sposób, w jaki badasz, konstruujesz i cytujesz swoją pracę, nigdy nie jest neutralny; zawsze uczestniczysz w szerszej tradycji, a pytanie brzmi, jak ją rozumiesz (lub nie) i uznajesz. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Bergström Bo (2009), Komunikacja wizualna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Frąckowiak Maciej, Olechnicki Krzysztof red. (2011), Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, Warszawa: Bęc Zmiana. 3. Kress Gunther, van Leuuven Theo (2006), Reading Images. The Grammar of Visual Design, London-New York: Routledge. 4. Levinson Paul (2010), Nowe nowe media, Kraków: Wydawnictwo WAM. 5. Margolis Eric, Pauwels Luc red. (2011), The SAGE Handbook of Visual Research Methods, London, Thousand Oaks, New Dehli, Singapore: Sage Publications. 6. Rose Gillian (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Taylor Lisa, Willis Andrew (2006), Medioznawstwo. Teksty, instytucje, odbiorcy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 8. Tufte Edward R. (1997), Visual Explanations. Images and Quantities, Evidence and Narrative, Chechire: Graphic Press. Dodatkowa: 1. Agrawala, M., Li, W., & Berthouzoz, F. (2011). Design principles for visual communication. Communications of the ACM, 54(4), 60–69. https://doi.org/10.1145/1924421.1924439 2. Allan, S., & Peters, C. (2020). The Visual Citizen in a Digital News Landscape. Communication theory: CT: a journal of the International Communication Association, 30(2), 149–168. https://doi.org/10.1093/ct/qtz028 3. Corner, J. (1980). Codes and cultural analysis. Media Culture & Society, 2(1), 73–86. https://doi.org/10.1177/016344378000200107 4. Highfield, T., & Leaver, T. (2016). Instagrammatics and digital methods: studying visual social media, from selfies and GIFs to memes and emoji. Communication Research and Practice, 2(1), 47–62. https://doi.org/10.1080/22041451.2016.1155332 5. Kennedy, M. (2020). ‘If the rise of the TikTok dance and e-girl aesthetic has taught us anything, it’s that teenage girls rule the internet right now’: TikTok celebrity, girls and the Coronavirus crisis. The European Legacy, toward New Paradigms: Journal of the International Society for the Study of European Ideas / Sponsored by the European Cultural Foundation, 23(6), 1069–1076. https://doi.org/10.1177/1367549420945341 6. Miller, D., & Sinanan, J. (2017). Visualising Facebook: A Comparative Perspective. UCL Press. https://doi.org/10.14324/111.9781911307402 7. Papapicco, C., & Mininni, G. (2020). Impact memes: PhDs HuMor(e). Multimedia tools and applications, 79(47), 35973–35994. https://doi.org/10.1007/s11042-020-09166-0 8. Peraica, A. (2017). Culture of the Selfie: Self-Representation in Contemporary Visual Culture. Institute of Network Cultures. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Gaweł | |
Prowadzący grup: | Hanna Gaweł | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSuP5vRYOUdRBP8hIM4TQWx8gXL6fWP9eidDZIvCa94Y1%40thread.tacv2/conversations?groupId=73e0ef6e-9437-47a9-b761-a722610f0610&tenantId=eb0e26eb-bfbe-47d2-9e90-ebd2426dbceb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia zajęć: | stacjonarne |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Indywidualny Plan Studiów - wedle ustaleń z Planu ----- Pozostali: Projekt zaliczeniowy, który zostanie ogłoszony studentom w ciągu pierwszego miesiąca trwania kursu. Miejsce wgrywania pracy: MS Teams |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Zarządzanie informacją, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Pełny opis: |
Zajęcia: Każdy tydzień jest zorganizowany wokół jednego tematu z przypisanymi lekturami i zajęciami. Lektury te mają na celu wyznaczenie granic i przygotowanie gruntu pod dyskusję, w tym popularnego rozumienia, tła historycznego, ważnych argumentów, użytecznych koncepcji i lekcji przedmiotowych. Obecności: Obecność na zajęciach jest obowiązkowa; jest to bardzo ważne zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich kolegów z klasy, abyś był obecny i uczestniczył w zajęciach. Jeśli musisz opuścić zajęcia, musisz wysłać do mnie e-mail z wyprzedzeniem, abym mogła usprawiedliwić nieobecność. Nieusprawiedliwione nieobecności będą miały znaczący negatywny wpływ na ocenę z uczestnictwa w zajęciach. Należy pamiętać, że zasady te mają na celu przede wszystkim zapobieganie opuszczaniu zajęć w celu załatwiania innych spraw. Jeśli jesteś chory, nie przychodź na zajęcia, ale napisz do prowadzącej, abym mogła podjąć odpowiednie kroki. Dyżury: Bardzo ważne jest dla mnie, aby studenci dobrze radzili sobie na tych zajęciach. Zrobię wszystko, co konieczne, aby tak się stało, i będę spotykać się ze studentami na dyżurach w miarę zgłaszanych potrzeb. Godziny dyżurów na dany semestr są dostępne na stronie Instytutu Studiów Informacyjnych, pod adresem: https://isi.uj.edu.pl/studia/dyzury. Korzystanie z urządzeń elektronicznych: Znaczna część zajęć będzie zależała od dostępu do urządzeń elektronicznych w celu czytania i sporządzania notatek. Będę oczekiwać od Ciebie, że podczas zajęć wyciszysz/zamkniesz inne aplikacje, abyś mógł poświęcić uwagę kursowi i kolegom z grupy. W zamian zrobię wszystko, co w mojej mocy, aby zajęcia te były warte pełnej i niepodzielnej uwagi. Dostępność, podstawowe potrzeby i trudne treści Wszyscy jesteśmy ucieleśnionymi jednostkami i ważne jest dla mnie, abyście jako ludzie mieli to, czego potrzebujecie, aby odnieść sukces na tych zajęciach. UJ jest dużym, zagmatwanym, zdecentralizowanym miejscem, ale ma wiele zasobów, które mogą wam w tym pomóc. Adaptacje procesu dydaktycznego przyznawane są na wniosek studenta/doktoranta na semestr lub rok akademicki w zależności od jego sytuacji zdrowotnej. Każda sytuacja osoby ubiegającej się o przyznanie adaptacji procesu dydaktycznego rozpatrywana jest indywidualnie, zgodnie z ideą wyrównywania szans oraz racjonalnego dostosowania do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. *Na tym kursie możesz spotkać się z treściami, które są denerwujące, niepokojące lub w inny sposób niekomfortowe. Powinieneś wiedzieć, że nie zadaję tych treści lekkomyślnie, ale dlatego, że uważam je za ważne; na tyle ważne, że są warte tego dyskomfortu. Trudno jednak z góry przewidzieć, jak różne osoby, z różnymi doświadczeniami, zinterpretują ten sam materiał. Jeśli ktoś obawia się, że nie będzie w stanie wykonać któregoś z zadań, proszę o wcześniejsze zgłoszenie się do mnie, abyśmy mogli omówić jego obawy i zastanowić się, co zrobić. Uczciwość akademicka i praca w grupach: Wolno (i zachęcam do tego!) dyskutować o wszystkich aspektach kursu z innymi studentami, otrzymywać opinie redakcyjne na temat swoich odpowiedzi oraz korzystać z pomocy przy projektach badawczych. Oczekuję jednak, że osoby, które udzieliły pomocy, będą podawać swoje nazwiska, a praca powinna być w istocie własna, nawet jeśli z konieczności jest inspirowana pracami innych osób i z nich czerpie. Pamiętaj, że sposób, w jaki badasz, konstruujesz i cytujesz swoją pracę, nigdy nie jest neutralny; zawsze uczestniczysz w szerszej tradycji, a pytanie brzmi, jak ją rozumiesz (lub nie) i uznajesz. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Bergström Bo (2009), Komunikacja wizualna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Frąckowiak Maciej, Olechnicki Krzysztof red. (2011), Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, Warszawa: Bęc Zmiana. 3. Kress Gunther, van Leuuven Theo (2006), Reading Images. The Grammar of Visual Design, London-New York: Routledge. 4. Levinson Paul (2010), Nowe nowe media, Kraków: Wydawnictwo WAM. 5. Margolis Eric, Pauwels Luc red. (2011), The SAGE Handbook of Visual Research Methods, London, Thousand Oaks, New Dehli, Singapore: Sage Publications. 6. Rose Gillian (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Taylor Lisa, Willis Andrew (2006), Medioznawstwo. Teksty, instytucje, odbiorcy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 8. Tufte Edward R. (1997), Visual Explanations. Images and Quantities, Evidence and Narrative, Chechire: Graphic Press. Dodatkowa: 1. Agrawala, M., Li, W., & Berthouzoz, F. (2011). Design principles for visual communication. Communications of the ACM, 54(4), 60–69. https://doi.org/10.1145/1924421.1924439 2. Allan, S., & Peters, C. (2020). The Visual Citizen in a Digital News Landscape. Communication theory: CT: a journal of the International Communication Association, 30(2), 149–168. https://doi.org/10.1093/ct/qtz028 3. Corner, J. (1980). Codes and cultural analysis. Media Culture & Society, 2(1), 73–86. https://doi.org/10.1177/016344378000200107 4. Highfield, T., & Leaver, T. (2016). Instagrammatics and digital methods: studying visual social media, from selfies and GIFs to memes and emoji. Communication Research and Practice, 2(1), 47–62. https://doi.org/10.1080/22041451.2016.1155332 5. Kennedy, M. (2020). ‘If the rise of the TikTok dance and e-girl aesthetic has taught us anything, it’s that teenage girls rule the internet right now’: TikTok celebrity, girls and the Coronavirus crisis. The European Legacy, toward New Paradigms: Journal of the International Society for the Study of European Ideas / Sponsored by the European Cultural Foundation, 23(6), 1069–1076. https://doi.org/10.1177/1367549420945341 6. Miller, D., & Sinanan, J. (2017). Visualising Facebook: A Comparative Perspective. UCL Press. https://doi.org/10.14324/111.9781911307402 7. Papapicco, C., & Mininni, G. (2020). Impact memes: PhDs HuMor(e). Multimedia tools and applications, 79(47), 35973–35994. https://doi.org/10.1007/s11042-020-09166-0 8. Peraica, A. (2017). Culture of the Selfie: Self-Representation in Contemporary Visual Culture. Institute of Network Cultures. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.