Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opinia publiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZID-D-KK/7
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0300) Nauki społeczne, dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Opinia publiczna
Jednostka: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, I stopnia, 3 rok, sem. letni, kursy kier.
Przedmioty dla programu WZKS-0016-1SP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Kasprowicz
Prowadzący grup: Dominika Kasprowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Pełny opis:

W wyniku uczestnictwa w wykładzie student posiada wiedzę na temat podstawowych mechanizmów związanych z tworzeniem się opinii publicznej oraz zjawisk i procesów towarzyszących występujących we współczesnym społeczeństwie. Otrzymuje wiedzę dotyczącą analizy czynników i mechanizmów konstytuujących opinię publiczną w ważnych kwestiach społecznych, poznaje główne teorie socjologiczne i psychologiczne dot. procesu formowania się opinii publicznej, pogłębia znajomość katalogu terminów, nazw i wskaźników z zakresu problematyki związanej z kształtowaniem się opinii publicznej. Poznaje zmieniające się zależności występujące na styku :media i społeczeństwo w kontekście wpływania poprzez media na proces kształtowania się opinii publicznej w kwestiach spornych.

Zapoznaje się z wiedzą na temat tego, jak manipuluje się opinią publiczną ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych ujęć teoretycznych, praktycznych i propozycji interpretacyjnych.

Otrzymuje wiedzę na temat relacji pomiędzy opinią prywatną a opinią publiczną w kontrowersyjnych kwestiach społecznych. Poznaje instrumentarium w zakresie wpływania na opinię publiczną ( kampanie pozytywne, kampanie negatywne, wykorzystanie debat publicznych we wpływaniu na opinię publiczną w sytuacjach wyborczych, rosnąca rola mediów społecznościowych ( wpływ: dół-góra) w ujawnianiu preferencji społecznych i politycznych, mediatyzacja kampanii wyborczych a wywieranie wpływu na opinię publiczną w debacie publicznej

Literatura:

1. Lippmann, W., Public Opinion – drukowana wersja

wydania dostępnego na portalu www.bnpublishing.com,

2007.

2. Stephan, W.,Stephan, C.W., Wywieranie wpływu przez

grupy. Psychologia relacji, Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne: Gdańsk, 2007.

3. Sasińska-Klas, T.,. Badania opinii publicznej. Najnowsze

wyzwania i ujęcia teoretyczne. w: J. Fras (red.),

Studia nad komunikowaniem politycznym,

Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2007,

s.239-247.

4. Noelle-Neumann, E.,Spirala milczenia, Zysk-i S-ka,

Warszawa 2004.

5. Sasińska-Klas, Narodziny badań opinii publicznej, w:

Studia Medioznawcze, nr 1(2), 2001, s. 9-19.

6. T. Sasińska-Klas, Hipoteza „spirali milczenia” i jej

zastosowanie w sferze publicznej, w: K.

Łabędź, M. Mikołajczyk (red.), Opozycja w systemach

demokratycznych i niedemokratycznych, Akademia

Pedagogiczna: Kraków, 2001, s. 73-80.

7. A. Sułek, Sondaż polski, Instytut Filozofii i Socjologii

PAN: Warszawa, 2001.

1. Sasińska-Klas, T., Stereotypy i ich odzwierciedlenie w

opinii publicznej, w: Kasińska-Metryka, A., Gołoś, M.

(red.), Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i

teraźniejszość, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń,

2010, s. 7-20.

2. Zagórski, K., Strzeszewski. M., (red.) Nowa

rzeczywistość. Oceny i opinie 1989-1999.

Wydawnictwo Akademickie Dialog: Warszawa, 2000.

3.Odpowiedzi „trudno powiedzieć” w badaniach CBOS.

Wybrane problemy. CBOS: Warszawa, 1999.

4. J. Pontuso, Czy badania opinii publicznej zagrażają

demokracji? w: Zeszyty Prasoznawcze, nr 3-4, 1994, s.

25-40.

5.Aronson, E., Człowiek – istota społeczna, PWN: Warszawa

1994.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c