Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia nowych mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZID-Z-58
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0300) Nauki społeczne, dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia nowych mediów
Jednostka: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, I stopnia, niestacjonarne, 3 rok, sem. zimowy (kursy 3 z 4)
Przedmioty dla programu WZKS-0016-1NP
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Walecka-Rynduch
Prowadzący grup: Agnieszka Walecka-Rynduch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, studia niestacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Pełny opis:

1. Pojęcie antropologii mediów w badaniach nad komunikowaniem i główne problemy komunikowania: 1 godzina

2. Początki nauki o komunikowaniu. Tradycja socjopsychologiczna (C. Hovland, I. Altman i D.

Taylor): 1 godzina

3. Szkoła empiryczna. Funkcjonalizm. Model dwustopniowego przepływu informacji (P.

Lazarsfeld, E. Katz, R. Merton): 1 godzina

4. Podejście politologiczne. Model aktu perswazyjnego (H. Lasswell): 1 godzina

5. Hipoteza użytkowania i korzyści (use and gratification) (E. Katz), teoria agenda setting (M.

McCombs i D. Shaw): 1 godzina

6. Szkoła Palo Alto. Aksjomaty komunikacji (P. Watzlawick, G. Bateson): 1 godzina

7. Teoria dramaturgiczna (E. Goffman): 1 godzina

8. Tradycja krytyczna. Szkoła frankfurcka (M. Horkheimer, T. Adorno, H. Marcuse, J.

Habermas): 1 godzina

9. Model topologiczny. Teoria gatekeepingu (K. Lewin): 1 godzina

10. Szkoła Toronto. Determinizm technologiczny. Media zimne i gorące. Kultury oralne vs.

kultury piśmienne. Pojęcie biasu (M. McLuhan, H. Innis, D. de Kerckhove): 1 godzina

11. Teoria kultywacji (G. Gerbner): 1 godzina

12. Koncepcja spirali milczenia (E. Noelle-Neumann): 1 godzina

13. Ekologia mediów i technopol (N. Postman): 1 godzina

14. Teoria działania komunikacyjnego i pojęcie sfery publicznej (J. Habermas): 1 godzina

Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Szpunar, Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa, IFiS PAN, 2012.

P. Levinson, Miękkie ostrze, Warszawa 1999.

H. Jenkins, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.

M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Kraków, Wydawnictwa AGH, 2016.

Literatura uzupełniająca:

M. Lister i in. Nowe media: wprowadzenie, Kraków, WUJ, 2009.

D. Tapscott, Wikinomia: o globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Warszawa, WAiP,

2008.

M. Castells, Galaktyka internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem,

Poznań, Rebis, 2003.

A. Halavais, Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo, Warszawa, PWN, 2012.

M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa, PWN, 2010.

J. van Dijk, Społeczne konteksty nowych mediów, Warszawa, PWN, 2010.

M. Szpunar, Społeczne konteksty nowych mediów, Toruń, Wyd. Adam Marszałek, 2011.

B. Jung, (red.) Wokół mediów ery Web 2.0, Warszawa, WAiP, 2010.

M. Szpunar, Sieć ukryta a sieć widzialna. O zasobach WWW nieindeksowanych przez wyszukiwarki, w: Przegląd Kulturoznawczy, Kraków, WUJ, 2014/1, s. 44-55.

M. Szpunar, Wokół koncepcji gatekeepingu. Od gatekeepingu tradycyjnego do technologicznego, w: I.S. Fiut (red.) Idee i Myśliciele, Kraków, 2013, s. 52-61.

M. Szpunar, Internet i jego wpływ na procesy pamięciowe, w: Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, 2015, tom 18, nr 2, s. 149-156.

M. Szpunar, Internet jako źródło imperializmu kulturowego, w: H. Batorowska (red.) Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym. Teoria i praktyka, Kraków, UP, 2015, s.118-127.

M. Szpunar, Internet - nowa sfera publiczna czy kabina pogłosowa?, w: M. Adamik-Szysiak (red.) Media i polityka. Relacje i współzależności, Lublin, Wyd. UMCS, 2014, s. 69-77.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c