Socjologia organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | dl/soor/WZ.IZ-ZIM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia organizacji |
Jednostka: | Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku zarzadzanie-podwójny dyplom-I st. stacjonarne sem. letni Przedmioty obowiązkowe dla I roku zarządzania–firm., person., między.-I st. stacjonarne sem. letni Przedmioty obowiązkowe dla IV roku zarządzanie-podwójny dyplom-I st. stacjonarne sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Marcinkowski | |
Prowadzący grup: | Aleksander Marcinkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Zapoznanie z pluralizmem podejść do świata organizacji. Dostarczenie wiedzy o dynamice i strukturze organizacji. Formowanie wrażliwości na społeczne problemy środowiska pracy. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student wie, jakie orientacje teoretyczne opisują świat organizacji. Wie, jakie zmienne społeczne opisują środowisko pracy. Potrafi wskazać problemy społeczne trapiące współczesne organizacje. Umiejętności Umie interpretować źródła i przebieg konfliktów wewnątrz organizacji. Umie wskazać społeczne uwarunkowania innowacyjności organizacji. Umie zidentyfikować bariery w komunikowaniu się w organizacji Kompetencje społeczne Student potrafi komunikować się w sprawach problematyki środowiska pracy z przedstawicielami innych dyscyplin i specjalności. Umie przedstawić znaczenie społecznych właściwości organizacji dla zarządzania i działalności gospodarczej |
|
Wymagania wstępne: | zaliczony wstęp do socjologii |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Test składający się z 25 pytań zamkniętych, praca indywidualna - esej na temat "Czego uczą nas biografie przedsiębiorców XXI wieku?" Zaliczenie testu - minimum 13 poprawnych odpowiedzi na pytania Zaliczenie eseju - według kryteriów podanych na zajęciach przez wykładowcę Warunkiem dopuszczenia do egzaminu w tej postaci jest obecność na zajęciach. Osoby nieobecne piszą egzamin testowy według innych zasad (zob. Uwagi na końcu formularza) |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Test z problematyki wykładów i lektury obowiązkowej Esej wykorzystujący biografie wybitnych przedsiębiorców |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Według komunikatu na stronie instytutowej |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - wykład informacyjny |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | zarządzanie międzynarodowe – podwójny dyplom z zarządzania, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Pojęcie organizacji i geneza socjologii organizacji. Formy organizacji. Biurokracja jako prototyp organizacji. Modele poznawcze organizacji (post-taylorowski, systemowy, kulturowy, polityczny, sieci interesariuszy). Konflikty w organizacji – ich źródła i środki zaradcze. Komunikacja w organizacji: formy i bariery. Rola menedżera i organizacja w dobie globalizacji. Różnorodność jako dziedzina zarządzania. Społeczna odpowiedzialność korporacji. Etyczny poziom biznesu. . |
|
Pełny opis: |
Społeczeństwo przemysłowe i narodziny nauki o organizacji Poziomy analizy zjawisk społecznych Weberowski model biurokracji jako prototyp analizy organizacyjnej Definicja i atrybuty organizacji Nowe formy organizacji (korporacje transnarodowe, organizacje międzynarodowe i organizacje wirtualne) Posttayloryzm w zarządzaniu organizacjami. Przyczyny żywotności idei Taylora.Ograniczenia koncepcji Organizacje jako systemy Podstawowe pojęcia: potrzeby i równowaga systemu Systemy otwarte i zamknięte Segmenty otoczenia: kultura i struktura społeczna Otoczenie stabilne i turbulentne Mocne i słabe strony modelu Organizacje jako kultury Źródła popularności problematyki kulturowej w organizacji Elementy kultury organizacyjnej Motywowanie i szkolenie w perspektywie międzykulturowej Źródła władzy w organizacji Feministyczna krytyka teorii organizacji Przywództwo w organizacji Pojęcie przywództwa Przesłanki znaczenia problematyki przywództwa Odmiany przywództwa Składniki przywództwa Koncepcje przywództwa Konflikt w organizacji Pojęcie konfliktu Źródła konfliktu Funkcje konfliktu Dynamika konfliktu Mediacja Komunikowanie się w organizacji Formy komunikacji w organizacji Bariery komunikowania się w organizacji Zmiana w organizacji Pojęcie zmiany Typy zmian w organizacji Społeczna treść zmian organizacyjnych Opór przeciw zmianom Pojęcie oporu Psychologiczne i społeczne źródła oporu Strategie przezwyciężania oporu Strategie zmian organizacyjnych i ich społeczne skutki Reinżynieria Benchmarking Lean management Różnorodność jako wyzwanie dla zarządzania. Etyczny poziom działalności gospodarczej. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Interesariusze organizacji i znaczenie ich rozpoznania w zarządzaniu organizacją. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa K. Klincewicz "Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych", Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca B. Mikuła (red.) „Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych”, Kraków 2015 B. Czarniawska „Trochę inna teoria organizacji Organizowanie jako konstrukcja sieci działań”, Warszawa 2010 Ponadto literatura uzupełniająca obejmuje 30 artykułów z zakresu socjologii organizacji, przesłanych studentom w aplikacji MsTeams. |
|
Uwagi: |
Dopuszczalne są trzy nieobecności w semestrze. Osoby przekraczające ten wymiar piszą egzamin z literatury podstawowej i uzupełniającej. Lista lektur uzupełniających zostanie przesłana w MsTeams (zespół utworzony do tego przedmiotu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Marcinkowski | |
Prowadzący grup: | Aleksander Marcinkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Zapoznanie z pluralizmem podejść do świata organizacji. Dostarczenie wiedzy o dynamice i strukturze organizacji. Formowanie wrażliwości na społeczne problemy środowiska pracy. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student wie, jakie orientacje teoretyczne opisują świat organizacji. Wie, jakie zmienne społeczne opisują środowisko pracy. Potrafi wskazać problemy społeczne trapiące współczesne organizacje. Umiejętności Umie interpretować źródła i przebieg konfliktów wewnątrz organizacji. Umie wskazać społeczne uwarunkowania innowacyjności organizacji. Umie zidentyfikować bariery w komunikowaniu się w organizacji Kompetencje społeczne Student potrafi komunikować się w sprawach problematyki środowiska pracy z przedstawicielami innych dyscyplin i specjalności. Umie przedstawić znaczenie społecznych właściwości organizacji dla zarządzania i działalności gospodarczej |
|
Wymagania wstępne: | zaliczony wstęp do socjologii |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Test składający się z 25 pytań zamkniętych, praca indywidualna - esej na temat "Czego uczą nas biografie przedsiębiorców XXI wieku?" Zaliczenie testu - minimum 13 poprawnych odpowiedzi na pytania Zaliczenie eseju - według kryteriów podanych na zajęciach przez wykładowcę Warunkiem dopuszczenia do egzaminu w tej postaci jest obecność na zajęciach. Osoby nieobecne piszą egzamin testowy według innych zasad (zob. Uwagi na końcu formularza) |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Test z problematyki wykładów i lektury obowiązkowej Esej wykorzystujący biografie wybitnych przedsiębiorców |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Według komunikatu na stronie instytutowej |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - wykład informacyjny |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | zarządzanie międzynarodowe – podwójny dyplom z zarządzania, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Pojęcie organizacji i geneza socjologii organizacji. Formy organizacji. Biurokracja jako prototyp organizacji. Modele poznawcze organizacji (post-taylorowski, systemowy, kulturowy, polityczny, sieci interesariuszy). Konflikty w organizacji – ich źródła i środki zaradcze. Komunikacja w organizacji: formy i bariery. Rola menedżera i organizacja w dobie globalizacji. Różnorodność jako dziedzina zarządzania. Społeczna odpowiedzialność korporacji. Etyczny poziom biznesu. . |
|
Pełny opis: |
Społeczeństwo przemysłowe i narodziny nauki o organizacji Poziomy analizy zjawisk społecznych Weberowski model biurokracji jako prototyp analizy organizacyjnej Definicja i atrybuty organizacji Nowe formy organizacji (korporacje transnarodowe, organizacje międzynarodowe i organizacje wirtualne) Posttayloryzm w zarządzaniu organizacjami. Przyczyny żywotności idei Taylora.Ograniczenia koncepcji Organizacje jako systemy Podstawowe pojęcia: potrzeby i równowaga systemu Systemy otwarte i zamknięte Segmenty otoczenia: kultura i struktura społeczna Otoczenie stabilne i turbulentne Mocne i słabe strony modelu Organizacje jako kultury Źródła popularności problematyki kulturowej w organizacji Elementy kultury organizacyjnej Motywowanie i szkolenie w perspektywie międzykulturowej Źródła władzy w organizacji Feministyczna krytyka teorii organizacji Przywództwo w organizacji Pojęcie przywództwa Przesłanki znaczenia problematyki przywództwa Odmiany przywództwa Składniki przywództwa Koncepcje przywództwa Konflikt w organizacji Pojęcie konfliktu Źródła konfliktu Funkcje konfliktu Dynamika konfliktu Mediacja Komunikowanie się w organizacji Formy komunikacji w organizacji Bariery komunikowania się w organizacji Zmiana w organizacji Pojęcie zmiany Typy zmian w organizacji Społeczna treść zmian organizacyjnych Opór przeciw zmianom Pojęcie oporu Psychologiczne i społeczne źródła oporu Strategie przezwyciężania oporu Strategie zmian organizacyjnych i ich społeczne skutki Reinżynieria Benchmarking Lean management Różnorodność jako wyzwanie dla zarządzania. Etyczny poziom działalności gospodarczej. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Interesariusze organizacji i znaczenie ich rozpoznania w zarządzaniu organizacją. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa K. Klincewicz "Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych", Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca B. Mikuła (red.) „Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych”, Kraków 2015 B. Czarniawska „Trochę inna teoria organizacji Organizowanie jako konstrukcja sieci działań”, Warszawa 2010 Ponadto literatura uzupełniająca obejmuje 30 artykułów z zakresu socjologii organizacji, przesłanych studentom w aplikacji MsTeams. |
|
Uwagi: |
Dopuszczalne są trzy nieobecności w semestrze. Osoby przekraczające ten wymiar piszą egzamin z literatury podstawowej i uzupełniającej. Lista lektur uzupełniających zostanie przesłana w MsTeams (zespół utworzony do tego przedmiotu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.