Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia organizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: dl/soor/WZ.IZ-ZIM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia organizacji
Jednostka: Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku zarzadzanie-podwójny dyplom-I st. stacjonarne sem. letni
Przedmioty obowiązkowe dla I roku zarządzania–firm., person., między.-I st. stacjonarne sem. letni
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku zarządzanie-podwójny dyplom-I st. stacjonarne sem. letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Marcinkowski
Prowadzący grup: Aleksander Marcinkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cele kształcenia:

Zapoznanie z pluralizmem podejść do świata organizacji. Dostarczenie wiedzy o dynamice i strukturze organizacji. Formowanie wrażliwości na społeczne problemy środowiska pracy.

Efekty kształcenia:

Wiedza

Student wie, jakie orientacje teoretyczne opisują świat organizacji. Wie, jakie zmienne społeczne opisują środowisko pracy. Potrafi wskazać problemy społeczne trapiące współczesne organizacje.

Umiejętności

Umie interpretować źródła i przebieg konfliktów wewnątrz organizacji. Umie wskazać społeczne uwarunkowania innowacyjności organizacji. Umie zidentyfikować bariery w komunikowaniu się w organizacji

Kompetencje społeczne

Student potrafi komunikować się w sprawach problematyki środowiska pracy z przedstawicielami innych dyscyplin i specjalności. Umie przedstawić znaczenie społecznych właściwości organizacji dla zarządzania i działalności gospodarczej


Wymagania wstępne:

zaliczony wstęp do socjologii

Forma i warunki zaliczenia:

Test składający się z 25 pytań zamkniętych, praca indywidualna - esej na temat "Czego uczą nas biografie przedsiębiorców XXI wieku?"


Zaliczenie testu - minimum 13 poprawnych odpowiedzi na pytania

Zaliczenie eseju - według kryteriów podanych na zajęciach przez wykładowcę


Warunkiem dopuszczenia do egzaminu w tej postaci jest obecność na zajęciach. Osoby nieobecne piszą egzamin testowy według innych zasad (zob. Uwagi na końcu formularza)

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Test z problematyki wykładów i lektury obowiązkowej

Esej wykorzystujący biografie wybitnych przedsiębiorców

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Według komunikatu na stronie instytutowej

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - wykład informacyjny

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

zarządzanie międzynarodowe – podwójny dyplom z zarządzania, rok 1
zarządzanie międzynarodowe – podwójny dyplom z zarządzania, rok 4
zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe, rok 1
Zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Pojęcie organizacji i geneza socjologii organizacji. Formy organizacji. Biurokracja jako prototyp organizacji. Modele poznawcze organizacji (post-taylorowski, systemowy, kulturowy, polityczny, sieci interesariuszy). Konflikty w organizacji – ich źródła i środki zaradcze. Komunikacja w organizacji: formy i bariery. Rola menedżera i organizacja w dobie globalizacji. Różnorodność jako dziedzina zarządzania. Społeczna odpowiedzialność korporacji. Etyczny poziom biznesu.

.

Pełny opis:

Społeczeństwo przemysłowe i narodziny nauki o organizacji

Poziomy analizy zjawisk społecznych

Weberowski model biurokracji jako prototyp analizy organizacyjnej

Definicja i atrybuty organizacji

Nowe formy organizacji (korporacje transnarodowe, organizacje międzynarodowe i organizacje wirtualne)

Posttayloryzm w zarządzaniu organizacjami. Przyczyny żywotności idei Taylora.Ograniczenia koncepcji

Organizacje jako systemy

Podstawowe pojęcia: potrzeby i równowaga systemu Systemy otwarte i zamknięte

Segmenty otoczenia: kultura i struktura społeczna

Otoczenie stabilne i turbulentne

Mocne i słabe strony modelu

Organizacje jako kultury

Źródła popularności problematyki kulturowej w organizacji

Elementy kultury organizacyjnej

Motywowanie i szkolenie w perspektywie międzykulturowej

Źródła władzy w organizacji

Feministyczna krytyka teorii organizacji

Przywództwo w organizacji

Pojęcie przywództwa

Przesłanki znaczenia problematyki przywództwa

Odmiany przywództwa

Składniki przywództwa

Koncepcje przywództwa

Konflikt w organizacji

Pojęcie konfliktu

Źródła konfliktu

Funkcje konfliktu

Dynamika konfliktu

Mediacja

Komunikowanie się w organizacji

Formy komunikacji w organizacji

Bariery komunikowania się w organizacji

Zmiana w organizacji

Pojęcie zmiany

Typy zmian w organizacji

Społeczna treść zmian organizacyjnych

Opór przeciw zmianom

Pojęcie oporu

Psychologiczne i społeczne źródła oporu

Strategie przezwyciężania oporu

Strategie zmian organizacyjnych i ich społeczne skutki

Reinżynieria

Benchmarking

Lean management

Różnorodność jako wyzwanie dla zarządzania. Etyczny poziom działalności gospodarczej. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Interesariusze organizacji i znaczenie ich rozpoznania w zarządzaniu organizacją.

Literatura:

Literatura podstawowa

K. Klincewicz "Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych", Warszawa 2016

Literatura uzupełniająca

B. Mikuła (red.) „Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych”, Kraków 2015

B. Czarniawska „Trochę inna teoria organizacji Organizowanie jako konstrukcja sieci działań”, Warszawa 2010

Ponadto literatura uzupełniająca obejmuje 30 artykułów z zakresu socjologii organizacji, przesłanych studentom w aplikacji MsTeams.

Uwagi:

Dopuszczalne są trzy nieobecności w semestrze. Osoby przekraczające ten wymiar piszą egzamin z literatury podstawowej i uzupełniającej. Lista lektur uzupełniających zostanie przesłana w MsTeams (zespół utworzony do tego przedmiotu)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Marcinkowski
Prowadzący grup: Aleksander Marcinkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cele kształcenia:

Zapoznanie z pluralizmem podejść do świata organizacji. Dostarczenie wiedzy o dynamice i strukturze organizacji. Formowanie wrażliwości na społeczne problemy środowiska pracy.

Efekty kształcenia:

Wiedza

Student wie, jakie orientacje teoretyczne opisują świat organizacji. Wie, jakie zmienne społeczne opisują środowisko pracy. Potrafi wskazać problemy społeczne trapiące współczesne organizacje.

Umiejętności

Umie interpretować źródła i przebieg konfliktów wewnątrz organizacji. Umie wskazać społeczne uwarunkowania innowacyjności organizacji. Umie zidentyfikować bariery w komunikowaniu się w organizacji

Kompetencje społeczne

Student potrafi komunikować się w sprawach problematyki środowiska pracy z przedstawicielami innych dyscyplin i specjalności. Umie przedstawić znaczenie społecznych właściwości organizacji dla zarządzania i działalności gospodarczej


Wymagania wstępne:

zaliczony wstęp do socjologii

Forma i warunki zaliczenia:

Test składający się z 25 pytań zamkniętych, praca indywidualna - esej na temat "Czego uczą nas biografie przedsiębiorców XXI wieku?"


Zaliczenie testu - minimum 13 poprawnych odpowiedzi na pytania

Zaliczenie eseju - według kryteriów podanych na zajęciach przez wykładowcę


Warunkiem dopuszczenia do egzaminu w tej postaci jest obecność na zajęciach. Osoby nieobecne piszą egzamin testowy według innych zasad (zob. Uwagi na końcu formularza)

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Test z problematyki wykładów i lektury obowiązkowej

Esej wykorzystujący biografie wybitnych przedsiębiorców

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Według komunikatu na stronie instytutowej

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - wykład informacyjny

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

zarządzanie międzynarodowe – podwójny dyplom z zarządzania, rok 1
zarządzanie międzynarodowe – podwójny dyplom z zarządzania, rok 4
zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe, rok 1
Zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Pojęcie organizacji i geneza socjologii organizacji. Formy organizacji. Biurokracja jako prototyp organizacji. Modele poznawcze organizacji (post-taylorowski, systemowy, kulturowy, polityczny, sieci interesariuszy). Konflikty w organizacji – ich źródła i środki zaradcze. Komunikacja w organizacji: formy i bariery. Rola menedżera i organizacja w dobie globalizacji. Różnorodność jako dziedzina zarządzania. Społeczna odpowiedzialność korporacji. Etyczny poziom biznesu.

.

Pełny opis:

Społeczeństwo przemysłowe i narodziny nauki o organizacji

Poziomy analizy zjawisk społecznych

Weberowski model biurokracji jako prototyp analizy organizacyjnej

Definicja i atrybuty organizacji

Nowe formy organizacji (korporacje transnarodowe, organizacje międzynarodowe i organizacje wirtualne)

Posttayloryzm w zarządzaniu organizacjami. Przyczyny żywotności idei Taylora.Ograniczenia koncepcji

Organizacje jako systemy

Podstawowe pojęcia: potrzeby i równowaga systemu Systemy otwarte i zamknięte

Segmenty otoczenia: kultura i struktura społeczna

Otoczenie stabilne i turbulentne

Mocne i słabe strony modelu

Organizacje jako kultury

Źródła popularności problematyki kulturowej w organizacji

Elementy kultury organizacyjnej

Motywowanie i szkolenie w perspektywie międzykulturowej

Źródła władzy w organizacji

Feministyczna krytyka teorii organizacji

Przywództwo w organizacji

Pojęcie przywództwa

Przesłanki znaczenia problematyki przywództwa

Odmiany przywództwa

Składniki przywództwa

Koncepcje przywództwa

Konflikt w organizacji

Pojęcie konfliktu

Źródła konfliktu

Funkcje konfliktu

Dynamika konfliktu

Mediacja

Komunikowanie się w organizacji

Formy komunikacji w organizacji

Bariery komunikowania się w organizacji

Zmiana w organizacji

Pojęcie zmiany

Typy zmian w organizacji

Społeczna treść zmian organizacyjnych

Opór przeciw zmianom

Pojęcie oporu

Psychologiczne i społeczne źródła oporu

Strategie przezwyciężania oporu

Strategie zmian organizacyjnych i ich społeczne skutki

Reinżynieria

Benchmarking

Lean management

Różnorodność jako wyzwanie dla zarządzania. Etyczny poziom działalności gospodarczej. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Interesariusze organizacji i znaczenie ich rozpoznania w zarządzaniu organizacją.

Literatura:

Literatura podstawowa

K. Klincewicz "Zarządzanie, organizacje i organizowanie - przegląd perspektyw teoretycznych", Warszawa 2016

Literatura uzupełniająca

B. Mikuła (red.) „Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych”, Kraków 2015

B. Czarniawska „Trochę inna teoria organizacji Organizowanie jako konstrukcja sieci działań”, Warszawa 2010

Ponadto literatura uzupełniająca obejmuje 30 artykułów z zakresu socjologii organizacji, przesłanych studentom w aplikacji MsTeams.

Uwagi:

Dopuszczalne są trzy nieobecności w semestrze. Osoby przekraczające ten wymiar piszą egzamin z literatury podstawowej i uzupełniającej. Lista lektur uzupełniających zostanie przesłana w MsTeams (zespół utworzony do tego przedmiotu)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b