Ethics in Management
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | dspwz/ewz/WZ.IEZ-Z | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Ethics in Management | ||
Jednostka: | Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0202-2SO - Finanse i controlling, stacjonarne drugiego stopnia Przedmioty obowiązkowe dla I roku finansów i controllingu - II st. stacjonarne sem. letni Przedmioty obowiązkowe dla I roku zarządzania zasobami ludzkimi - II stopnia sta. sem. letni Przedmioty obowiązkowe dla I roku zarządzanie - PwZ - II st. stacjonarne sem. letni |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-24 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jan Jacko | |
Prowadzący grup: | Jan Jacko | |
Strona przedmiotu: | http://jacko.econ.uj.edu.pl/Syllabi.htm | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | (tylko po angielsku) The course provides students with an introduction to theories, methods and problems of ethics relevant to successful careers in academia and management. The course aims at developing the skills of fitting moral assessment and fair (right), responsible and efficient decision making, comprehending manifold worldviews, the attitude of respecting people who maintain them and the capacity of identifying practical implications and logical consistency (or inconsistency) of moral viewpoints. |
|
Efekty kształcenia: | K_W01 (2), K_W02 (1), K_W07 (3), K_W18 (1), K_U11 (2), K_U14 (1), K_K08 (3). W efekcie zajęć student powinien znać kluczowe pojęcia i stanowiska etyki oraz rozumieć ważniejsze problemy etyki biznesu i zarządzania. Powinien też umieć posługiwać się pojęciami etyki w dyskusji i analizie dylematów moralnych w etyce biznesu i zarządzania. |
|
Wymagania wstępne: | Znajomość języka angielskiego. Student powinien rozumieć wykład oraz porozumiewać się w tym języku. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie przez egzamin. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest udział w 80 procentach zajęć. Nieobecność można usprawiedliwić pracą pisemną na zadany temat lub zadaniem praktycznym polegającym na zaprezentowaniu wybranego tematu w wystąpieniu przed grupą zajęciową. Jest możliwość zaliczenia pracą pisemną na zasadzie konkursu (wygranie konkursu zwalnia z egzaminu i skutkuje oceną bardzo dobrą). Prace konkursowe są przyjmowane najpóźniej miesiąc po pierwszych zajęciach. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin, to 5 pytań otwartych. Ocena jest w skali od 0 do 5. Pełna odpowiedź – to 1 punkt. Za wszystkie pytania można dostać max 5 punktów. Punktacja: bdb za 5 pkt, db za 4 pkt, dst za 3 pkt. Możliwe są ułamki punktów. Są punkty ujemne za fałszywe informacje (nawet, gdy są niepotrzebne, tj. niezwiązane z pytaniem). Pytania egzaminacyjne sprawdzają stopień zrozumienia materiału. Główne kryterium oceny, to prawdziwość i zrozumiałość odpowiedzi oraz jej logiczny związek z pytaniem egzaminacyjnym. Aktywność (praca pisemna, zadania naukowe lub organizacyjne) może skutkować podniesieniem oceny z egzaminu o 1 (w skali od 0 do 5). Kryteria nagradzania za aktywność są omawiane w trakcie zajęć. Kryteria oceny pracy pisemnej są na stronie http://jacko.econ.uj.edu.pl/Start/ZasadyPisaniaPrac.htm |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, psychodrama, wystąpienia studentów |
|
Bilans punktów ECTS: | 125 godzin w tym 50 godzin kontaktowych (wykład – 30 godz., egzamin – 3 godz., konsultacje – 10 godz., praca projektowa – 32 godz.) |
|
Skrócony opis: |
Wykład przekazuje wiedzę dotyczącą pojęć i metod etyki oraz pokazuje jej zastosowanie przy rozwiązywaniu dylematów moralnych w biznesie i zarządzaniu | |
Pełny opis: |
Wykład ma uwrażliwić na zagadnienia etyczne związane z zarządzaniem, przybliżyć pojęcia i metody etyki przydatne przy rozwiązywaniu dylematów moralnych w zarządzaniu, uczyć rozumienia różnych punktów widzenia i ćwiczyć umiejętność argumentacji etycznej. | |
Literatura: |
Fragmenty dotyczące zagadnień omawianych na wykładzie. Teksty są dostępne w Internecie (adresy stron www podaję w trakcie zajęć): Aristotle. (2002). Nicomachean Ethics. Auspitz, J. L., Gasparski, W., Mlicki, M., & Szaniawski, K. (Eds.). (1992). Praxiologies and the Philosophy of Economics. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers. George, R. (2005). A History of Business Ethics. Markkula Center for Applied Ethics. Gert, B. (2012). The Definition of Morality. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2012.) Hausman, D. M. (2013). Philosophy of Economics. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2013). Jacko, J. F. (2014). Management of Change: Legalist, Antinomian and Situationists Strategies of Morality Management According to Joseph Fletcher. W: red. F. Bylok, I. Ubreziova, L. Cichoblazinski, Management and Managers Facing Challenges of the 21st Century. Theoretical Background and Practical Applications. Gondollo: Szent Istvan Egyetemi Kiado Nonprofit: 38-50. Lütge, C. (2013). Handbook of the Philosophical Foundations of Business Ethics. Springer Netherlands. Popa, C. (1992). Praxiology, Logic of Action and Rationality of Human Activity. In Praxiologies and the Philosophy of Economics: 535–593. Veatch, H. B. (2003). Rational Man: A Modern Interpretation of Aristotelian Ethics. Indianapolis: Liberty Fund. Weinberger, O. (1998). Alternative Action Theory. Springer Science & Business Media. Zając, C. (1995). Meaning of methodological rationality of decision making in a phase of strategy formulation in industrial enterprise. Argumenta Oeconomica, 1, 143–147. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.