Zarządzanie jakością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | lz/zj/WZ.IEZ-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie jakością |
Jednostka: | Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Bugdol | |
Prowadzący grup: | Marek Bugdol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe, rok 3 |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w problematykę zarządzania jakością (pojęcie i znaczenie jakości, ewolucja koncepcji zarządzania jakością, klasycy jakości, strategiczny i operacyjny wymiar zarządzania jakością). 2.Normalizacja, certyfikacja oraz akredytacja w sferze zarządzania jakością (w odniesieniu do wyrobów i systemów zarządzania). 3. System zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001 – wymagania, zasady zarządzania jakością, podejście procesowe. Podstawy projektowania systemu (księga jakości, polityka i cele jakości, przebiegi procesów, procedury i instrukcje robocze, formularze). Sektorowe systemy zarządzania jakością. 4. Narzędzia oceny zarządzania jakością (przeglądy zarządzania i audity, badanie satysfakcji klienta zewnętrznego i wewnętrznego, samoocena przedsiębiorstwa, ocena kosztów jakości). 5. Integracja znormalizowanych systemów zarządzania różnych dziedzin działalności organizacji (zarządzania jakością, zarządzania środowiskowego, zarządzania bhp, zarządzania bezpieczeństwem informacji, zarządzania bezpieczeństwem i higieną żywności, zarządzania ciągłością działalności, zarządzania ciągłością dostaw). Metodyka integracji, pomiar efektu synergicznego. 6. Wybrane metody zarządzania jakością. Tradycyjne narzędzia zarządzania jakością. Analiza przyczyn i skutków wad (FMEA). Metoda rozwinięcia funkcji jakości (QFD). Metody kontroli jakości. Metodyka Six-Sigma 7. Modele doskonałości organizacji skodyfikowane w Nagrody Jakości (model nagrody E. Deminga, model nagrody M. Baldridge’a, model EFQM i model Polskiej Nagrody Jakości) 8. Elementy koncepcji TQM. Źródła koncepcji TQM. Twórcy koncepcji TQM. Współczesna postać koncepcji – Business Excellence Performance. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Jedynak P., Ocena znormalizowanych systemów zarządzania jakością, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007 2. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2008. 3. Skrzypek E., Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMSC, Lublin, 2000 4. Norma ISO 9001:2008 – Systemy Zarządzania Jakością. Wymagania 5. Lock D., Podręcznik zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2002 Literatura uzupełniająca 1. Jedynak P. (red.), Audyt w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2004. 2. Norma ISO 9000:2005 – Systemy Zarządzania Jakością. Terminologia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.