Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie jakością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: lz/zj/WZ.IEZ-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie jakością
Jednostka: Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Bugdol
Prowadzący grup: Marek Bugdol
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe, rok 3
Zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe, studia niestacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe, rok 3
Zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe, studia niestacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe, rok 3
Zarządzanie – firmą, personelem, międzynarodowe, studia niestacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Pełny opis:

1. Wprowadzenie w problematykę zarządzania jakością (pojęcie i znaczenie jakości, ewolucja koncepcji zarządzania jakością, klasycy jakości, strategiczny i operacyjny wymiar zarządzania jakością).

2.Normalizacja, certyfikacja oraz akredytacja w sferze zarządzania jakością (w odniesieniu do wyrobów i systemów zarządzania).

3. System zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001 – wymagania, zasady zarządzania jakością, podejście procesowe. Podstawy projektowania systemu (księga jakości, polityka i cele jakości, przebiegi procesów, procedury i instrukcje robocze, formularze). Sektorowe systemy zarządzania jakością.

4. Narzędzia oceny zarządzania jakością (przeglądy zarządzania i audity, badanie satysfakcji klienta zewnętrznego i wewnętrznego, samoocena przedsiębiorstwa, ocena kosztów jakości).

5. Integracja znormalizowanych systemów zarządzania różnych dziedzin działalności organizacji (zarządzania jakością, zarządzania środowiskowego, zarządzania bhp, zarządzania bezpieczeństwem informacji, zarządzania bezpieczeństwem i higieną żywności, zarządzania ciągłością działalności, zarządzania ciągłością dostaw). Metodyka integracji, pomiar efektu synergicznego.

6. Wybrane metody zarządzania jakością. Tradycyjne narzędzia zarządzania jakością. Analiza przyczyn i skutków wad (FMEA). Metoda rozwinięcia funkcji jakości (QFD). Metody kontroli jakości. Metodyka Six-Sigma

7. Modele doskonałości organizacji skodyfikowane w Nagrody Jakości (model nagrody E. Deminga, model nagrody M. Baldridge’a, model EFQM i model Polskiej Nagrody Jakości)

8. Elementy koncepcji TQM. Źródła koncepcji TQM. Twórcy koncepcji TQM. Współczesna postać koncepcji – Business Excellence Performance.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Jedynak P., Ocena znormalizowanych systemów zarządzania jakością, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007

2. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2008.

3. Skrzypek E., Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMSC, Lublin, 2000

4. Norma ISO 9001:2008 – Systemy Zarządzania Jakością. Wymagania

5. Lock D., Podręcznik zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2002

Literatura uzupełniająca

1. Jedynak P. (red.), Audyt w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2004.

2. Norma ISO 9000:2005 – Systemy Zarządzania Jakością. Terminologia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a