Analiza dzieła filmowego [WZ.ISA-MF2-127.3/5]
Semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Analiza dzieła filmowego [WZ.ISA-MF2-127.3/5] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [19/20Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Kolasińska-Pasterczyk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jacques Aumont, Michel Marie, Analiza filmu (przeł. Maria Zawadzka), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011; Dodatkowa: David Bordwell, Kristin Thompson, Film art/Sztuka filmowa, wprowadzenie (przeł. Bogna Rosińska), wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści programowe: Przeprowadzenie wzorcowych analiz na poziomie mikrostruktury: prolog i epilog filmu, kompozycja ramowa; Ćwiczenie w analizie warsztatowej na poziomie makrostruktury (na przykładzie filmu średniometrażowego); Analiza filmu z wykorzystaniem konkretnej metodologii badawczej: model analizy tekstualnej (analiza segmentu- sekwencji inicjalnej i sekwencji kluczowej) wg modelu Raymonda Belloura; Analiza filmu z wykorzystaniem konkretnej metodologii badawczej: model analizy strukturalnej (opis struktury dzieła, przebieg narracyjny i punkty zwrotne akcji, konfiguracja postaci, topografia przestrzeni i przebieg czasowy, wzorzec kompozycyjny itp.); Analiza filmu z wykorzystaniem konkretnej metodologii badawczej: modele psychoanalitycznej interpretacji filmu (fabuła jako tekst kultury, psychoanaliza tekstu na przykładzie reinterpretacji mitu, psychoanaliza postaci, spojrzenie i widz w tekście); Analiza filmu z wykorzystaniem konkretnej metodologii badawczej: komparatystyka (analiza filmu w kontekście innych sztuk); Analiza filmu z wykorzystaniem konkretnej metodologii badawczej: analiza genologiczna (w kontekście wybranego gatunku filmowego; Analiza filmu z wykorzystaniem konkretnej metodologii badawczej: analiza genderowa (ze względu na kulturowe konstrukcje bohaterów); Analiza filmu z wykorzystaniem konkretnej metodologii badawczej: analiza stylistyczna (ze względu na cechy stylu autora); Analiza filmu z wykorzystaniem konkretnej metodologii badawczej: analiza ikonograficzno-ikonologiczna (ze względu na stronę plastyczną dzieła); Analiza filmu z wykorzystaniem konkretnej metodologii badawczej: analiza pod kątem projektowanego odbiorcy dzieła (retoryka spojrzenia, spojrzenie i widz, modele subiektywizacji dzieła filmowego); Analiza pod kątem wybranego aspektu dzieła (różne aspekty otwierają rozmaite możliwości analizy). Wzorce analiz zostaną pokazane na wybranych przykładach filmowych (filmów implikujących dany model analizy). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstów, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków, ćwiczenia przedmiotowe |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Czynne uczestnictwo w zajęciach; Napisanie pracy pisemnej (na zakończenie kursu) na temat wybrany spośród podanych przez prowadzącego zajęcia będącej formą egzaminu pisemnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.