Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Punkt LogowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Literatura dziecięca i młodzieżowa WPl.n/2/19/ćw/w
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 4

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Literatura dziecięca i młodzieżowa WPl.n/2/19/ćw/w
Zajęcia Semestr letni 2019/2020 (19/20L) (w trakcie)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy piątek, 13:15 - 14:45
sala 202
Grodzka 64 (Arsenał Władysława IV) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-04-17 13:15 : 14:45 sala 202
Grodzka 64 (Arsenał Władysława IV)
2020-04-24 13:15 : 14:45 sala 202
Grodzka 64 (Arsenał Władysława IV)
2020-05-08 13:15 : 14:45 sala 202
Grodzka 64 (Arsenał Władysława IV)
2020-05-15 13:15 : 14:45 sala 202
Grodzka 64 (Arsenał Władysława IV)
2020-05-22 13:15 : 14:45 sala 202
Grodzka 64 (Arsenał Władysława IV)
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dorota Pielorz
Literatura:

Proponowana literatura:

Cieślikowski Jerzy, Literatura osobna, oprac. R. Waksmund, Warszawa 1985.

Czabanowska-Wróbel Anna, [Ta dziwna] instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej, „Teksty Drugie” 2013, nr 5, s. 13-24.

Dunin Janusz, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci, Wrocław 1991.

Key Ellen, Stulecie dziecka, tł. I. Moszczeńska, Warszawa 2005.

Kruszyńska Elżbieta, Dydaktyczny charakter powieści dla dziewcząt w dwudziestoleciu międzywojennym, Toruń 2009.

Leszczyński Grzegorz, Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2003.

Literatura dla dzieci i młodzieży. Tom 1-5, red. K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć, Katowice 2008-2017.

„Nowa Dekada Krakowska” 2016, nr 1/2: Dorośli, dzieci i książki.

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2002.

Szymańska Izabela, Przekłady polemiczne w literaturze dziecięcej, „Rocznik Przekładoznawczy” 2014, nr 9, s. 193-208.

Waksmund Ryszard, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej. Tematy, gatunki, konteksty, Wrocław 2000.

Wieczorkiewicz Aleksandra, „Złoty wiek”: oddalenia, przekroje. 80 lat anglosaskiej klasyki dla dzieci i 150 lat jej przekładów na język polski w trzech makroperspektywach, „Forum Poetyki” 2017, nr 8, s. 66-91.

„Wielogłos” 2016, nr 1: Literatura dziecięca – od nowa.

Zakres tematów:

1. Zakres i podział pola badawczego: literatura dziecięca czy dla dzieci? młodzieżowa czy dla młodzieży? Kategorie YA oraz NA.

2. Dziecko jako bohater oraz adresat twórczości literackiej na przestrzeni dziejów.

3. Początki polskiego piśmiennictwa dla młodych odbiorców; twórczość Stanisława Jachowicza oraz Klementyny z Tańskich Hoffmanowej.

4. Tylko dla dziewcząt? Od „książek dla panienek” do współczesnych powieści dla nastolatek.

5. „Stulecie dziecka”? Dziecięca i młodzieżowa literatura pierwszej połowy XX wieku.

6. Problemy przekładu literatury dla młodych odbiorców.

7. Literatura młodzieżowa okresu PRL.

8. Co czyta (oraz ogląda) „pokolenie Harry’ego Pottera”? – literatura dziecięca i młodzieżowa przełomu XX i XXI wieku.

9. Wojna, choroba, rozwód… „Trudne tematy” w literaturze dziecięcej i młodzieżowej.

10. Która lektura – co i jak czytać z uczniami na lekcjach języka polskiego?

Metody dydaktyczne:

Metody podające: wykład, heureza, opowiadanie.

Metody problemowe: konwersatorium.

Metody aktywizujące: dyskusja, praca w grupach.

Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywny udział w zajęciach i lektura wskazanych tekstów.

Przygotowanie oraz przedstawienie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia z zakresu literatury dziecięcej i młodzieżowej (temat powinien zostać wcześniej uzgodniony z prowadzącą).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.