Genomika funkcjonalna [WBT-BzBS3.4]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Genomika funkcjonalna [WBT-BzBS3.4] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [19/20Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 15:00 - 19:00
sala nn III Kampus, Gronostajowa 7 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Dariusz Żurawek |
Literatura: |
1. Analiza DNA. Teoria i praktyka. Pod red. R. Słomskiego; Wyd Uniw. Przyrodniczego w Poznaniu, 2011 2. Genetyka – ilustrowany przewodnik. E.Passarge (Tłum. T. Mazurczak); Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2004, ISBN 83-200-2908-2 3. Genomy, TA. Brown, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. 4. Platforma Galaxy: https://usegalaxy.org/ |
Zakres tematów: |
Skrócony opis: Ćwiczenia obejmują następującą tematykę: projektowanie starterów do klonowania oraz qPCR; weryfikacja specyficzności i właściwości biochemicznych zaprojektowanych starterów; izolacja DNA genomowego; analiza płci - polimorfizm genu amelogeniny; analiza polimorfizmów restrykcyjnych metodą PCR-RFLP, analiza poziomu ekspresji genów metodą ilościowego PCR, podstawy analizy danych RNA-seq, podstawy tworzenia ontologii genów. Pełny opis: 1) Omówienie programu ćwiczeń, warunków zaliczenia oraz zasad BHP. Projektowanie starterów w celu przeprowadzenia klonowania wstawki do wektora. Projektowanie starterów wykorzystywanych do badania poziomu ekspresji genów metodą qPCR (Primer-BLAST). Weryfikacja zaprojektowanych starterów (OligoAnalyzer). Analiza przykładów z baz danych Gene, Nucleotide, Protein. 2) Izolacja DNA genomowego z krwi. Podstawy metod izolacji kwasów nukleinowych. Izolacja DNA na złożu krzemionkowym. Pomiar spektrofotometryczny stężenia i jakości kwasów nukleinowych. Elektroforeza kwasów nukleinowych. Analiza czynników wpływających na wydajność reakcji PCR 3) Określenie płci na podstawie analizy polimorfizmu insercyjno-delecyjnego w obrębie genu amelogeniny występującego w chromosomie X i Y. Analiza polimorfizmów miejsc restrykcyjnych metodą PCR-RFLP. 4) Analiza ekspresji genów metodą real-time PCR (RT-PCR). Zasady działania, metody przeliczania wyników (deltaCt vs delta-delta Ct). 5) Platforma Galaxy - analiza wyników sekwencjonowania nowej generacji (RNA-seq) podstawy. Wprowadzenie do Galaxy oraz przeglądarek genomowych UCSC, Ensembl . Analiza jakości danych sekwencjonowania. Mapowanie do genomu danych sekwencjonowania uzyskanych po usunięciu wyników o słabej jakości. Zliczenie poziomu ekspresji genów. 6) Analiza funkcjonalna wyników sekwencjonowania - ontologia genów. Bazy danych GO, KEGG, Panther. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające - prelekcja, prezentacja, pogadanka; Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna; Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Punktacja ze sprawozdania z części laboratoryjnej (ćwiczenia 2,3 i 4) stanowić będzie 30% oceny z ćwiczeń. Na sprawozdanie z części laboratoryjnej składać się będzie opis i analiza wyników otrzymanych podczas przeprowadzenia poszczególnych doświadczeń. Pozostałe 70% oceny stanowić będzie wynik kolokwium końcowego. Zaliczenie ćwiczeń jest na ocenę - 1/10 tej oceny jest dodawana w postaci punktów do zaliczenia wykładu, np. student uzyskujący ocenę bardzo dobrą z ćwiczeń dostaje 0.5 pkt do punktacji uzyskanej za zaliczenie wykładów. Efekty kształcenia: Wiedza -Student ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną w zakresie organizacji genomu człowieka, sprzężenia chorób genetycznych z loci odpowiednich chromosomów; typów mutacji i ich wpływu na fenotyp; badań związanych z ekspresją genów (BT2K_W01) -student ma wiedzę w zakresie metodologii stosowanej identyfikacji/mapowaniu nowych genów, w diagnostyce molekularnej i cytogenetycznej chorób genetycznych; w metodologii stosowanej w badaniu funkcji genów/białek (BT2K_W07) Umiejętność: -student posiada umiejętność wyszukiwania (także w oparciu o zródła internetowe) informacji teoretycznych i praktycznych dotyczących charakterystyki chorób genetycznych, wyszukiwania dostępnych metod diagnostycznych i ośrodków zajmujących się rutynowym wykonywaniem badań genetycznych; (BT2K_U03) Kompetencje społeczne -student rozumie potrzebę ciagłego pogłębiania i aktualizowania wiedzy na temat nowych chorób genetycznych i infekcyjnych oraz na temat dostępnych metod diagnostycznych i osrodków zajmujących się rutynowym wykonywaniem badań genetycznych (BT2K_K01) -student jest świadomy, że analizy genetyczne (badania prenatalne i postnatalne, wykorzystanie ludzkich tkanek do badań) niosą dylematy bioetyczne (BT2K_K04). |
Uwagi: |
Zajęcia zostaną przeprowadzone w następujących terminach: 15.X (s. P1.7), 22.X (A110), 29.X (A110), 5.XI (A110), 12.XI (P1.7) oraz 19.XI (P1.7) w godzinach 15 00 - 18 45. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.