Teoria filmu 2 [WZ.ISA-MF3-S117.3]
Semestr zimowy 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoria filmu 2 [WZ.ISA-MF3-S117.3] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [20/21Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 60 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jacek Ostaszewski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
WYKAZ SZCZEGÓŁOWY Podręczniki Helman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2007. Elsaesser Thomas, Hagener Malte, Teoria filmu: Wprowadzenie przez zmysły, Kraków 2015. Teksty źródłowe: I. WCZESNE TEORIE ESENCJALNE: Münsterberg H., Dramat kinowy. Studium psychologiczne, Łódź 1990 [cz. I]. Balazs B., Wybór pism, [fragm.] Warszawa 1987. Eisenstein S., Film czwartego wymiaru, Poza kadrem, [w:] tegoż, Wybór pism, Warszawa 1959. Ingarden R., O dziele literackim, [fragm.], wyd. dowolne. Bazin A., Ontologia obrazu fotograficznego i Ewolucja języka filmu [w:] tegoż, Film i rzeczywistość, Warszawa 1963. Kracauer S., Teoria filmu [Epilog], Warszawa 1975. II. SEMIOTYKA B. Roland, Problem znaczenia w filmie, [w:] Helman A. & Ostaszewski J. (red.), FILM: Język-Rzeczywistość-Osoba, Warszawa 1992, s. 17-23. B Roland, Trzeci sens, „Kino” 1971/11, s. 37-41. Eco U., Spojrzenie nieciągłe [w:] tegoż, Nieobecna struktura, Warszawa 1996, s. 123-171. Łotman J., Semiotyka filmu, Warszawa 1983 [tu:] 5: Istota narracji filmowej [komunikacja]; 6: Znaczenie filmowe [znaczenie]; 10: Fabuła w filmie [język]. Metz Ch., Zagadnienia oznaczania w filmach fabularnych, “Kultura i Społeczeństwo”, 1967, nr 1, s.141-150. Metz Ch., Pluralność kodów kinowych, [w:] Helman A. &Ostaszewski J. (red.), FILM: Język-Rzeczywsitość-Osoba, Warszawa 1992. Pasolini P.P., Kino poetyckie i Pisany język rzeczywistości [w] Kossak J., Kino Pasoliniego, Warszawa 1976. Pryluck C., Kiedy znak nie jest znakiem, “Kino”, 1984, nr 9. Worth S., Poznawcze aspekty sekwencji w komunikacji wizualnej, „Kino”, 1977, nr 4. Worth S. & Gross L., Strategie symboliczne [w:] Helman A. (red.) Panorama współczesnej myśli filmowej, Kraków 1992, s. 55-68. III. PSYCHOANALIZA Baudry J.-L., Projektor: metapsychologiczne wyjaśnienie wrażenia rzeczywistości [w:] Helman A. (red.), Panorama współczesnej myśli filmowej, Kraków 1992, s. 69-88. Browne N., Widz-w-tekście. Retoryka “Dyliżansu” Johna Forda [w:] Godzic W. (red.), Sztuka filmowej interpretacji, Kraków 1988, s. 183-197. Dayan D., Widz wpisany w obraz, „Film na Świecie”, 1989/369, s. 25-31. Eberwein R.T., Rodzaje snów, „Film na Świecie” 1989/369, s. 45-49. Kinder M., Sen jako sztuka: model twórczego współdziałania między obrazem wizualnym a opowiadaniem [w:] Helman A. (red.), Panorama współczesnej myśli filmowej, Kraków 1992, s. 143-156. McGowan T., Wstęp. Od wyobrażonego wzroku do realnego spojrzenia [w:] tegoż, Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, Warszawa 2008, s. 15-44. Metz Ch., Pragnienie i jego brak, „Film na Świecie”, 1989/369, s. 18-24. Oudart J. P., Suture [w:] Helman A. (red.), Panorama… filmowej, Kraków 1992, s. 19-32. Flitterman-Lewis S., Psychoanaliza, film a telewizja [w:] R. C. Allen (red.), Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, Kielce: Wyd. Szumacher 1998, s. 190-224. Zizek S., Lacrimae rerum, rozdz. David Lynch albo sztuka śmiesznej wzniosłości, Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej 2007, s. 213-242. IV. FEMINIZM Johnson C., Kino kobiece jako kino buntu, „Film na Świecie”, 1991/384, s. 13-20. Mulvey L., Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne [w:] Helman A. (red.), Panorama współczesnej myśli filmowej, Kraków 1992, s. 95-107. Place J., Kobiety w filmie czarnym, „Film na Świecie”, 1991/384, s. 51-59. Radkiewicz M., W poszukiwaniu sposobu ekspresji. Analiza wybranych filmów Jane Campion, Sally Potter i Ulrike Ottinger [w:] Oleksy E. i Ostrowska E. (red.), GENDER – FILM – MEDIA, Kraków 2001, str. 67-78. Kaplan E. A., Badania feministyczne a telewizja [w:] R. C. Allen (red.), Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, Kielce: Wyd. Szumacher 1998, s. 225- 259. V. ANTROPOLOGIA KINA Don Fredericksen, Przez żelazną kurtynę, (w:) tenże, M. Hendrykowski, Kanał, Poznań: Wyd. Naukowe UAM 2007, s. 67-108. VI. PRAGMATYKA Casetti F., W poszukiwaniu widza [w:] Helman A. (red.), Pan. współ. myśli film., Kraków 1992, s. 171-184. Dayan D., Widz zaprogramowany [w:] Helman A. (red.), Panorama… filmowej, Kraków 1992, s. 185-195. De Landa M., Wittgenstein w kinie [w:] Helman A. & Ostaszewski J. (red.), FILM: Język-Rzeczywistość-Osoba, Warszawa 1992, s. 135-144. Odin R., O semiopragmatyce kina [w:] Helman A. (red.), Panorama… filmowej, Kraków 1992, s. 157-170. VII. KOGNITYWIZM Bordwell D., Procesy poznawcze a rozumienie. Widzenie i zapominanie w “Mildred Pierce”, „Kwartalnik Filmowy”, 1995/11, s. 22-39. Bordwell D., Tworzenie znaczenia [w:] Godzic W. (red.), Interpretacja dzieła filmowego, Kraków 1993, s. 13-18. Carroll N., Filozofia horroru, Gdańsk: słowo / obraz terytoria 2004, s. 49-77, 107-151. Ohler P., Kognitywna teoria percepcji filmu. Koncepcja przetwarzania informacji [w:] Ostaszewski J. (red.), Kognitywna teoria filmu, Kraków 1999, s. 330-345. Smith M., Zaangażowanie widza w postać [w:] Ostaszewski J. (red.), Kognitywna teoria filmu, Kraków 1999, s. 210-247. VIII. KRYTYKA IDEOLOGICZNA Althusser L., Ideologie i aparaty ideologiczne państwa, Warszawa 2006. Baudry J.-L., Ideologiczne skutki funkcjonowania aparatu filmowego, „Powiększenie”, 1985, nr 1, s. 5-12. IX. FILOZOFIA KINA Deleuze G., Kino, [fragm.] Gdańsk 2008. Frąc W., Kino możliwe, Kraków 2003. X. TEORIA FILMU A SOCJOLOGIA KULTURY J.Baudrillard, Świat wideo i podmiot fraktalny, (w:) Po kinie, red. A. Gwóźdź, Kraków 1994, s. 247-258. XI. TEORIA ZMYSŁOWA I JEJ FENOMENOLOGICZNE ŹRÓDŁA Elsaesser T., Hagener M., Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, Kraków 2015, s.197-222. XII. TEORIA KINA EPOKI CYFROWEJ Elsaesser T., Kino - maszyna myślenia, Gdańsk 2018, s. 77-100. OSTATECZNY WYBÓR LEKTUR (SPOŚRÓD TU PRZEDSTAWIONYCH) ZOSTANIE DOKONANY W TRAKCIE ZAJĘĆ, PO UWZGLĘDNIENIU ZAINTERESOWAŃ I PREFERENCJI STUDENTÓW! |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Esencjalistyczne ujęcia filmu (teorie formatywne). 2. Sowiecka szkoła montażu. 3. Fenomenologia kina. 4. Teorie realistyczne (Bazin, Kracauer). 5. Teorie autorskie. 6. Filmologia francuska (estetyka Souriau). 7. Semiotyka strukturalna. 8. Teorie komunikacji audiowizualnej. 9. Psychoanaliza w teorii filmu. 10. Ideologia i krytyka ideologiczna. 11. Feministyczne ujęcia kina i filmu. 12. Teoria aktów mowy Austina i zwrot pragmatyczny w teorii filmu. 13. Kognitywizm - procesy poznawcze w odbiorze filmu. 14. Antropologia kina. 15. Współczesna filozofia kina (postmodernizm Deleuze'a, fenomenologiczna teoria zmysłowości, teoria światów możliwych). 16. Namysł nad kinem w perspektywie socjologii kultury (Baudrillard). 17. Teoria kina epoki cyfrowej (Elsaesser). Szczegółowy zakres tematyczny będzie podawany w trakcie zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
jw. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
jw. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.