Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Punkt LogowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia myśli filmowej WZ.ISA-ZMF1-226.2/3
Semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Historia myśli filmowej WZ.ISA-ZMF1-226.2/3
Zajęcia Semestr zimowy 2020/2021 (20/21Z) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 14:40 - 16:10
sala Nauczanie zdalne
Online jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: 40
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Marta Stańczyk
Literatura:

Andrew J.D. , Concepts in film theory, Oxford 1984.

Andrew J.D., Główne teorie filmu, Łódź 1995.

Bocheńska J., Polska myśl filmowa do roku 1939, Wrocław 1974.

Czeczot-Gawrak Z., Zarys dziejów teorii filmu pierwszego pięćdziesięciolecia 1895-1945, Wrocław 1977.

Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972.

Europejskie manifesty kina. Antologia, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002.

Helman A., Historia semiotyki filmu, t. 1-2, Warszawa 1991-1993.

Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2007.

Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. J. Ostaszewski, Kraków 1991.

Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków 1992.

Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939, red. J. Bocheńska, Wrocław 1975.

Słownik pojęć filmowych, t. 1-10, red. A. Helman, Wrocław-Kraków, 1991-1998

Zakres tematów:

Najważniejsze etapy rozwoju myśli filmowej w ujęciu historyczno-przedmiotowym (teorie klasyczne).

1. Początki myśli filmowej w Europie, USA i w Polsce.

2. Refleksja filmowa ufundowana na ruchach awangardowych (futuryzm, impresjonizm) w Europie Zachodniej.

3. Estetyka kina K. Irzykowskiego.

4. Sowieckie teorie montażowe, formaliści rosyjscy.

5. Wczesna teoria filmu dokumentalnego.

6. Teorie formatywne (Balázs, Arnheim).

7. Praska szkoła strukturalna.

8. Fenomenologia (Ingarden).

9. Filmologia francuska.

10. Teorie realistyczne (Bazin, Kracauer).

11. Antropologia kina E. Morina.

12. Teorie autorskie.

Szczegółowy zakres tematyczny będzie prezentowany podczas zajęć dydaktycznych.

Metody dydaktyczne:

jw.

Metody i kryteria oceniania:

jw.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.