Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Punkt LogowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Adaptacje filmowe literatury WZ.ISA-MF5-S126.1
Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Adaptacje filmowe literatury WZ.ISA-MF5-S126.1
Zajęcia Semestr letni 2020/2021 (20/21L) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
sala Nauczanie zdalne
Online jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 32
Limit miejsc: 60
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Marta Stańczyk
Literatura:

Alicja Helman, Andrzej Pitrus: Podstawy wiedzy o filmie (Gdańsk (Gdańsk 2008), rozdział: Adaptacja, s. 151-167.

Tadeusz Miczka: Adaptacja (w:) Alicja Helman (red.): Słownik pojęć filmoznawczych, tom 10 (Kraków 1998), s. 7-42.

Marek Hendrykowski, Współczesna adaptacja filmowa, Poznań 2014.

„Studia Filmoznawcze”, 2009 nr 30.

Rafał Syska: Ameryka w kolorze złota. 'McTeague' Norrisa i 'Chciwość' von Stroheima (w:) Rafał Syska (red.): Adaptacje literatury amerykańskiej (Kraków 20011), s. 103-126.

Tomasz Kłys: Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa (Łódź 2006), rozdział 2: Krew smoka: Nibelungi, s. 69-130.

Alicja Helman: Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (Poznań 1998), rozdział: Pierwszy Amerykanin, s. 167-173.

Olga Katafiasz:'Władca pierścieni' Johna Ronalda Renda Tolkiena: 'chociaż nie znam drogi' (w:) Alicja Helman i Bartosz Kazana: Od Jane Austen do Iana McEwana. Adaptacje literatury brytyjskiej (Warszawa 2011), s. 228-245.

Bartosz Kazana, 'Spokojny człowiek' Grahana Greene'a: miłość i śmierć w Sajgonie (w:) tamże, s. 246-267.

Sławomir Bobowski: Między świętością a potępieniem. Martin Scorsese i religia (Wrocław 2007), rozdział 14: 'Ostatnie kuszenie Chrystusa' - jądro twórczości Martina Scorsesego, s. 219-283.

Zakres tematów:

1) Adaptacje filmowe literatury - problemy teoretyczne. Pojęcie adaptacji Kategoria adaptacji w historii myśli filmowej. Modele adaptacji. Adaptacje w kinie gatunków.

2) Historia adaptacji filmowych. Adaptacje we wczesnym okresie kinematografii. Adaptacje w okresie dojrzałego kina niemego. Adaptacje w okresie kina klasycznego. Adaptacje w kinie nowofalowym. Adaptacje w kinie współczesnym..

3) Adaptacje - analizy:

a) "McTeague" Franka Norrisa - "Chciwość" Ericha von Stroheima,

b) "Ostatni Mohikanin" Jamesa Fenimore'a Coopera i Michaela Manna,

c) "Pieśń o Nibelungach" - epos germański i "Nibelungi" Fritza Langa

d) "Śmierć w Wenecji" Tomasza Manna i Luchino Viscontiego,

e) "Lampart" Giuseppe Tomassiego di Lampedusy i Luchino Viscontiego,

f) "Spokojny Amerykanin" Grahama Greene'a i Josepha L. Mankiewicza,

"Ostatnie kuszenie Chrystusa" Nikosa Kazandzakisa i Martina Scorsese,

"Władca pierścieni" Johna Tolkiena i Petera Jacksona.

4) Hybrydy adaptacyjne i adaptacje seryjne.

5) Adaptacje skandalizujące: "Opowieści kanterberyjskie" Geoffreya Chaucera i Piera Paolo Pasoliniego.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca z tekstem, krótkie prezentacje studentów, analiza filmów.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach.

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.