Seminarium magisterskie Ir. - teatrologia I semestr [WPl/s.mgr/IsWT/T]
Semestr zimowy 2020/2021
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium magisterskie Ir. - teatrologia I semestr [WPl/s.mgr/IsWT/T] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [20/21Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Tadeusz Kornaś | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Małgorzata Leyko, Teatr w krainie utopii, Gdańsk 2012. Katarzyna Osińska, Klasztory i laboratoria, Gdańsk 2003. Paul Evdokimov, Gogol i Dostojewski, Bydgoszcz 2002. Tadeusz Szczepański, Eisenstein. U źródeł twórczości, Warszawa 1986. Kazimierz Braun, Wielka Reforma Teatru w Europie. Ludzie – idee – zdarzenia, Wrocław 1984. Oskar Schlemmer, Eksperymentalna scena Bauhausu, przeł. Małgorzata Leyko, Gdańsk 2010. Awangarda teatralna w Europie Środkowo-Wschodniej. Wybór tekstów źródłowych, red. Ewa Guderian-Czaplińska, Małgorzata Leyko, Warszawa 2018. O dramacie. Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. Eleonora Udalska, Warszawa 1993. Denis Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, przeł. Zenobiusz Strzelecki, Krystyna Mazur, Warszawa 1980. Święto wiosny. Dwie perspektywy, red. Marta Szoka, Tomasz Majewski, Łódź 2014. Irena Sławińska, Moja gorzka europejska ojczyzna, Warszawa 1988. Thomas Stearns Eliot, Wybór dramatów, Kraków 1982. Juliusz Osterwa, Przez teatr – poza teatr, Kraków 2004. Literatura będzie w ciągu roku uzupełniana w zależności od potrzeb. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Reformatorzy pierwszej połowy XX wieku – teatr, dramat, taniec Pierwsza połowa XX wieku to szczególny czas w teatrze – poszukiwań, przewartościowań, buntów. Teatr, taniec, dramat reformowany był w bardzo różnych aspektach, niekiedy o przeciwstawnych wektorach. W trakcie seminarium analizować będziemy różnorakie idee, spektakle, dramaty. Umieścimy je w kontekście historii, polityki, wojennych zmagań, a także w obrębie rodzących się totalitaryzmów – komunistycznego, faszystowskiego, nazistowskiego. Zajmiemy się również powinowactwem filmu i teatru w tamtym okresie. Pracować będziemy na konkretnych przykładach, analizując zarówno dramaty, będące podstawą spektakli (pochodzące niekiedy z głębokiej przeszłości), jak i konkretne inscenizacje. Różnorodność estetyczna tych pięciu dekad pozwoli spojrzeć na tak różne zjawiska i twórców, jak: Wsiewołod Meyerhold, Siergiej Eisenstein, dadaizm, taniec wyrazisty, Bauhaus, Max Reinhardt, eurytmia i wiele innych). Podczas seminarium odniesiemy się także do wybranych polskich działań artystycznych. Część zajęć powiązana będzie z zagadnieniami wybranymi przez studentów w kontekście ich prac magisterskich. Tematy rozpraw magisterskich nie muszą odnosić się bezpośrednio do tematu seminarium. Każdy student będzie zobowiązany przedstawić krąg interesujących go zagadnień oraz przygotować dla pozostałych uczestników seminarium materiały z nim związane. Ta część zajęć będzie więc kształtowana w zależności od konkretnych potrzeb studentów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
seminarium |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
W pierwszym semestrze student powinien określić temat pracy magisterskiej i wstępnie przygotować literaturę. Na zakończenie drugiego semestru powinien przedstawić esej związany z pracą lub rozdział pracy. W trakcie roku akademickiego student będzie zobowiązany do przygotowania samodzielnej prezentacji związanej z tematem pracy magisterskiej i zaprezentowania jej podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.