Historia teatru i dramatu polskiego 5 [WPl/Wt/3/01]
Semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia teatru i dramatu polskiego 5 [WPl/Wt/3/01] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [20/21Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Kościelniak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://sylabus.uj.edu.pl/pl/3/1/2/21/97 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Hans-Thies Lehmann, „Teatr postdramatyczny”, tłum. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; Erika Fischer-Lichte, „Estetyka performatywności”, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2008; Joanna Krakowska, „PRL. Przedstawienia”, Warszawa 2016; „Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego”, red. J. P. Sarrazac, Kraków 2007; W.B. Worthen, „Dramat. Między literaturą a przedstawieniem”, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2013; Tomasz Plata, „Post-teatr. Ucieczka z teatru. Ucieczka do teatru”, „Polish Theatre Journal” 2018 nr 1(5); Joanna Krakowska, „Auto-teatr w czasach post-prawdy”, „Polish Theatre Journal” 2018 nr 1(5); Tadeusz Różewicz, „Teatr” tom 1-2, Kraków 1988 (lub inne wydanie); Tadeusz Różewicz, „Poemat otwarty i dramaturgia otwarta”, „Odra” 1975 nr 7-8; Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera, „Między przedstawieniami” w: „Re:Wizje Różewiczowskie”, red. J. Puzyna-Chojka, Gdańsk 2008; Grzegorz Niziołek, „Ciało i słowo. Szkice o teatrze Tadeusza Różewicza”, Kraków 2004; Tadeusz Drewnowski, „Walka o oddech. Bio-poetyka. O pisarstwie Tadeusza Różewicza”, Kraków 2002; H. Filipowicz, „Laboratorium form nieczystych. Dramaturgia Tadeusza Różewicza”, tłum. T. Kunz, Kraków 2001; Tomasz Żukowski, „Skatologiczny Chrystus. Wokół Różewiczowskiej epifanii”, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 1; Tadeusz Kantor, „Metamorfozy. Teksty o latach 1934-1974”, Kraków 2005; Tadeusz Kantor, „Teatr śmierci. Teksty z lat 1975-1984”, Kraków 2004; „Tadeusz Kantor. Niemożliwe”, Kraków 2000; Hanna Ptaszkowska, „Happening” (1-3), „Współczesność”, 1969; Grzegorz Niziołek, „Polski teatr Zagłady”, Warszawa 2013; Jan Błoński, „Witkacy na zawsze”, Kraków 2003; Helmut Kajzar, „Koniec półświni. Wybrane utwory i teksty o teatrze”, Kraków 2012; Barbel Kasperek, „W poszukiwaniu utraconego dzieciństwa”, 1980; Mateusz Kanabrodzki, "Kapłan i fryzjer", słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004; „Akademia Ruchu”, red . T. Plata, Warszawa 2003; „Akademia Ruchu: Miasto. Pole akcji”, Warszawa 2006/2012; Marian Pankowski, dowolne wydanie dramatów; Łukasz Ronduda, „Sztuka polska lat 70. Awangarda”, Jelenia Góra-Warszawa 2009; „1968/PRL/TEATR”, red. A. Adamiecka-Sitek, M. Kościelniak, G. Niziołek, Warszawa 2016; „Wolność w systemie zniewolenia”, red. A. Jawłowska, Z. Dworakowska, Warszawa 2008. (Lista lektur będzie uzupełniana i weryfikowana po ustaleniu konkretnych potrzeb i zainteresowań ze strony studentek i studentów oraz w przypadku ukazania się istotnych publikacji na dany temat) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Program ćwiczeń jest komplementarny wobec programu wykładu. Na ćwiczeniach podjęty zostanie wątek awangardowych praktyk powojennego teatru i dramatu polskiego. Interesować nas będą praktyki artystyczne, które wyrosły z przekonania o konieczności przekroczenia dotychczasowych paradygmatów estetycznych, inscenizacyjnych, dramatopisarskich i zasadzały się na powiązaniu dyskursu artystycznego z dyskursem politycznym. Rozmawiać będziemy o artystach, którzy zaproponowali – w teorii lub praktyce – własne wizje i modele teatru. Przywołany zostanie kontekst sztuk wizualnych. Dyskutowana będzie kwestia długu najnowszego teatru wobec praktyk teatru sprzed 1989 roku. Pokazywane będą fragmenty przedstawień. Podjęte zostaną zagadnienia takie jak: teatr a sztuka performans; teatr polityczny; dramat otwarty. Celem zajęć jest nowa lektura praktyk dramatopisarskich i teatralnych i próba ich umieszczenia w teoretycznym polu estetyki performatywności, teatru postdramatycznego, teatru politycznego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów, dyskusja, analiza przypadków, rozwiązywanie zadań, metody e-learningowe, ćwiczenia przedmiotowe |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Przekroczenie tego limitu oznaczać będzie konieczność napisania pracy zaliczeniowej. UWAGA: przekroczenie progu pięciu nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje brakiem możliwości zaliczenia przedmiotu. Zaliczenie na ocenę odbędzie się w formie pisemnej na zajęciach w styczniu. Szczególnie promowany będzie aktywny udział studentki/studenta w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.