Historia filmu polskiego do roku 1989 [WZ.ISA-ZMO2-207.2/4]
Rok akademicki 2021/2022
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia filmu polskiego do roku 1989 [WZ.ISA-ZMO2-207.2/4] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/2022 [21/22]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:40 - 11:10
sala 2.110 III Kampus, budynek WZiKS jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 42 |
Limit miejsc: | 70 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Jadwiga Hučková |
Literatura: |
LEKTURY DODATKOWE: Ciało i seksualność w kinie polskim, (red.) A. Morstin-Popławska, S. Jagielski, Kraków 2009. Jagielski S., Nie tylko kino moralnego niepokoju, [w:] Historia kina, t. III: Kino epoki nowofalowej, (red.) T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015, s. 1165-1222. Jagielski S., “A właśnie że będę niemoralna”. Gwiazdy w kinie polskim okresu PRL-u, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu”, nr 4/2016. Kornacki K., Summa polemica. “Matka Joanna od Aniołów” Jerzego Kawalerowicza, [w:] tegoż, Kino polskie wobec katolicyzmu, Gdańsk 2004, s. 223-256. Kurz I., Twarze w tłumie, Wizerunki bohaterów wyobraźni zbiorowej w kulturze polskiej lat 1955-1969, Izabelin 2005. Kutz K., Sielanka prawie dokończona, rozm. A. Szpulak, [w:] Debiuty polskiego kina (red.) M. Hendrykowski, Konin 1998, s. 94-113. Ostrowska E., Kazimierz Kutz – kino ironicznego dystansu, [w:] Kino polskie w trzynastu sekwencjach, (red.) E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2005, s. 63-78. Rammel I., „Dobranoc ojczyzno kochana, już czas na sen...”. Komedia filmowa lat sześćdziesiątych, [w:] Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, (red.) T. Miczka, A. Madej, Katowice 1994, s. 58-83. Stachówna G., “Krzyżacy” - filmowa klechda domowa, [w:] Widziane po latach. Analizy i interpretacje filmu polskiego, (red.) M. Hendrykowska, Poznań 2000, s. 97-107. |
Zakres tematów: |
Odwilż w kinie i wyzwalanie się z socrealizmu Filmy: Pokolenie (1954), Człowiek na torze (1956), Zimowy zmierzch (1956), Koniec nocy (1956), Baza ludzi umarłych (1958) Lektura: T. Lubelski, Kino polskiego października (1956-1961). 1. Strategia świadka, [w:] tegoż, Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945-1961, Kraków 1992, s. 113-129. I. Kurz, „… nie ma ziemi dla zakochanych”. Niewywołany portret Marka Hłaski, [w:] tejże, Twarze w tłumie. Wizerunki bohaterów wyobraźni zbiorowej w kulturze polskiej lat 1955-1969, Izabelin 2005, s. 24-73. Szkoła Polska: nurt psychoterapeutyczny. Cz. 1: Andrzej Wajda Filmy: Kanał (1956), Popiół i diament (1958), Lotna (1959) Lektura: J. Gazda, Początek szkoły polskiej, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 16-29. T. Lubelski, Wariant ujawniania kompleksu: „Popiół i diament”, [w:] tegoż, Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945-1961, Kraków 1992, s. 154-174. Szkoła Polska: nurty psychoteraputyczny. Cz. 2: Andrzej Munk Filmy: Eroica (1958), Zezowate szczęście (1959), Pasażerka (1961/1963) Lektura: B. Stolarska, Zakładnicy nadziei, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 56-66. A. Helman, "Zezowate szczęście". Między biegunami interpretacji, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 68-76. Szkoła Polska: nurt psychologiczno-egzystencjalny. Cz. 1: Jerzy Kawalerowicz Filmy: Prawdziwy koniec wielkiej wojny (1957), Pociąg (1959), Matka Joanna od Aniołów (1960) Lektura: J. Żelazko, “Przygoda” w “Pociągu”, [w:] tejże, Przygoda w pociągu. Początki polskiego modernizmu filmowego (Has, Kawalerowicz, Konwicki, Kutz, Munk), Kraków 2015, s. 15-42. S. Kuśmierczyk, Szkic antropologiczny, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 78-84. Szkoła Polska: nurt psychologiczno-egzystencjalny. Cz. 2: Wojciech Jerzy Has Filmy: Pętla (1957), Pożegnania (1958), Jak być kochaną (1962), Szyfry (1966) Lektura: J. Spalińska-Mazur, Symptomatyczna funkcja interwałów czasowych w filmach “Petla”, “Jak być kochaną” oraz “Szyfry” Wojciecha Jerzego Hasa, [w:] Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, (red.) M. Jakubowska, K. Żyto, A. M. Zarychta, Łódź 2011, s. 278-300. E. Ostrowska, „Jak być kochaną” – (nie)pamięć wojny, [w:] Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, (red.) M. Jakubowska, K. Żyto, A. M. Zarychta, Łódź 2011, s. 109-134. Szkoła Polska: nurt psychologiczno-egzystencjalny. Cz. 3: Tadeusz Konwicki Filmy: Ostatni dzień lata (1958), Zaduszki (1961), Salto (1965) Lektura: T. Konwicki, Zacząć na nowo, rozm. T. Lubelski, [w:] Debiuty polskiego kina (red.) M. Hendrykowski, Konin 1998, s. 72-93. T. Lubelski, Bohater Konwickiego, [w:] Człowiek z ekranu. Z antropologii postaci filmowej, (red.) M. Jankun-Dopartowa, M. Przylipiak, Kraków 1996, s. 63-71. Szkoła Polska: nurt plebejski. Stanisław Różewicz i Kazimierz Kutz Filmy: Krzyż Walecznych (1958), Nikt nie woła (1960), Świadectwo urodzenia (1961) Lektura: B. Stolarska, Wobec apokalipsy. Świadectwa Stanisława Różewicza, [w:] Szkoła polska- powroty, (red.) E. Nurczyńska-Fidelska, B. Stolarska, Łódź 1998, s. 63.-79. P. Kwiatkowska, Krystalizacja uczuć w obrazie filmowym. O "Nikt nie woła" Kazimierza Kutza, “Kwartalnik Filmowy" 2008, nr 64, s. 148-166. Kino popularne i eksperymentalne Filmy: Był sobie raz (1957), Ewa chce spać (1958), Kalosze szczęścia (1958), Krzyżacy (1960) Lektura: M. Hendrykowski, Polska szkoła filmowa jako formacja artystyczna, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 120-130. M. Talarczyk-Gubała, Komedie odwilży, [w:] tejże, PRL się śmieje. Polska komedia filmowa lat 1945-1989, Warszawa 2007, s. 42-58. Nowy obyczaj Filmy: Do widzenia, do jutra (1960), Niewinni czarodzieje (1960), Nóż w wodzie (1961) Lektura: J-L. Manceau, “Niewinni czarodzieje”, czyli tragedia złudzeń, „Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15-16, s. 229-236. M. Hendrykowski, Modern jazz, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 86-96. Pod znakiem Uchwały. Bunt scenarzystów Filmy: Ich dzień powszedni (1963), Rozwodów nie będzie (1964), Pingwin (1965) Lektura: Uchwała Sekretariatu KC w sprawie kinematografii, [w:] Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, (red.) T. Miczka, A. Madej, Katowice 1994, s. 27-34. K. Kornacki, Bohater w przydeptanych kapciach. Zbigniew Cybulski w kinie “małej stabilizacji”, [w:] Człowiek z ekranu. Z antropologii postaci filmowej, (red.) M. Jankun-Dopartowa, M. Przylipiak, Kraków 1996, s. 73-88. Kino rozrywkowe Filmy: Giuseppe w Warszawie (1964), Lekarstwo na miłość (1965), Małżeństwo z rozsądku (1966) Przygoda z piosenką (1968), Człowiek z M-3 (1969) Lektura: M. Talarczyk-Gubała, Komedie naszej małej stabilizacji, [w:] tejże, PRL się śmieje. Polska komedia filmowa lat 1945-1989, Warszawa 2007, s. 58-92. Współczesność umykająca Filmy: Muzykanci (1960), Głos z tamtego świata (1962), Drewniany różaniec (1964), Ktokolwiek wie… (1966), Rodzina człowiecza (1966), Jowita (1967) Lektura: K. Kornacki, Hierarchia - wierni - religijność. Dialektyczny związek, [w:] tegoż, Kino polskie wobec katolicyzmu, Gdańsk 2004, s. 256-288. Przeciw tematyce narodowo-kombatanckiej Filmy: Naganiacz (1963), Przy torze kolejowym (1963), Na melinę (1966), Długa noc (1967/1989) Lektura: T. Żukrowski, “Naganiacz”: przemoc obecna i niewidoczna, [w:] tegoż, Wielki retusz. Jak zapomnieliśmy, że Polacy zabijali Żydów, Warszawa 2018, s. 43-87. Anty-superprodukcje Filmy: Rękopis znaleziony w Saragossie (1964), Popioły (1965), Faraon (1965), Lalka (1968) Lektura: J. Rek, “Faraon”, czyli wielki sen PRL-u, [w:] tegoż, Kino Jerzego Kawalerowicza i jego konteksty, Łódź 2008, 115-131. T. Miczka, Tekst jako “ofiara” kontekstu. Spór o “Popioły” Andrzeja Wajdy?, [w:] Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, (red.) T. Miczka, A. Madej, Katowice 1994, s. 147-165. Trzecie kino Filmy: Sublokator (1966), Żywot Mateusza (1967), Słońce wschodzi raz na dzień (1967) Lektura: J. Gazda, Trzecie kino polskie - kino poetyckie, „Ekran” 1967, nr 16, s. 3. D. Czaja, Dlaczego jest tak, jak jest. Poema naiwne, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18, s. 6-22. Polska Nowa Fala Filmy: Rysopis (1964), Bariera (1966), Gra (1968), Wszystko na sprzedaż (1968) Lektura: I. Kurz, „Boks, jazz i fajne dziewczyny”. Jerzy Skolimowski – rysopis outsidera, [w:] tejże, Twarze w tłumie, Wizerunki bohaterów wyobraźni zbiorowej w kulturze polskiej lat 1955-1969, Izabelin 2005, s. 74-116. T. Lubelski, „Mówi do nas”. Wyobrażenie Autora w filmach Andrzeja Wajdy, [w:] Filmowy świat Andrzeja Wajdy, (red.) E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski, Kraków 2003, s. 19-27. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, dyskusja problemowa, prezentacja fragmentów filmowych, teksty. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywność na zajęciach. 2. Egzamin pisemny - pytania problemowe. |
Uwagi: |
Obecność na zajęciach: możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Do dopuszczenia do zaliczenia konieczna obecność na co najmniej 50% zajęć. W przypadku przekroczenia limitu nieobecności, konieczne będzie zaliczenie tekstów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.