Literatura: |
Ajdukiewicz K, Zagadnienia i kierunki filozofii, Kęty 2004.
Albert K., Studia o historii filozofii, Warszawa 2006.
Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1987.
Augustyn św., Wyznania, ks. XI, Warszawa 1987.
Coreth E., Ehlen P., Schmidt J., Filozofia XIX wieku, Kęty 2006.
Copleston F., Historia filozofii, t. I-XI, Warszawa 2004-2009.
Dąmbska I, Zarys historii filozofii greckiej, Lublin 1993.
Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii, med. I-III, Kęty 2001.
Filozofia XX wieku, t. 1-2, red. Z. Kuderowicz, Warszawa 2002.
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, t. I-II, Kraków 2009.
Hadot P., Czym jest filozofia starożytna?, Warszawa 2000.
Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.
Platon, Obrona Sokratesa, Warszawa 1984.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 1997-2005.
Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną?, Kęty 2001.
Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa- Wrocław 2000.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I-III, Warszawa 2005 (lub inne wydanie).
Tyburski W., Wachowiak A., Wiśniewski R., Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń 2002.
Weischedel W., Do filozofii kuchennymi schodami, Warszawa 2002.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
1. Student ma podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, działów, metodologii, historii i współczesności filozofii.
2. Student definiuje podstawowe kategorie związane z zagadnieniami z zakresu historii filozofii.
3. Student poznaje dzieła i sylwetki wybranych, istotnych filozofów.
4. Student ma wiedzę z zakresu najważniejszych problemów filozoficznych; jest świadomy złożoności tej problematyki.
5. Student zna różnice i podobieństwa między poszczególnymi nurtami lub prądami.
Umiejętności
1. Student ocenia krytycznie proces wnioskowania i możliwości pogłębionej refleksji filozoficznej.
2. Student potrafi łączyć wybrane zagadnienia filozoficzne z wiedzą filmoznawczą/medioznawczą
3. Student potrafi zestawić poszczególne prądy filozoficzne i wpisać je w szeroki kontekst praktyk kulturowych.
4. Student samodzielnie definiuje, analizuje i interpretuje wybrane problemy filozoficzne.
5. Student potrafi osadzić zasadnicze problemy filozoficzne w szerszym kontekście społeczno-kulturowym.
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student akceptuje konieczność stałego, samodzielnego uaktualniania wiedzy i umiejętności.
2. Student jest świadomy istotności stawiania pytań problemowych i krytycznej dyskusji.
3. Student rozpoznaje znaczenie i rolę najważniejszych nurtów/prądów filozoficznych w historii kultury.
4. Student potrafi dostrzegać zależności między ewolucją myśli filozoficznej i zmianami społeczno-kulturowymi.
5. Student jest świadomy prymarnego miejsca filozofii w pejzażu kulturowym.
|
Zakres tematów: |
Szczegółowy zakres tematów i zagadnień będzie wyznaczany w trakcie zajęć:
1. czym jest filozofia? - wokół jej myślowych ufundowań: filozofia a mit, źródłowe pytanie;
2. podstawowe działy w perspektywie różnych sposobów rozumienia filozofii pierwszej;
3. filozofia presokratejska (Tales, jońscy filozofowie przyrody, Heraklit, szkoła eleacka, pitagoreizm, pluraliści - Empedokles, Anaksagoras, materializm atomistyczny);
4. Sokrates a sofiści, szkoły sokratejskie;
5. Platon;
6. Arystoteles;
7. systemy hellenistyczne (stoicyzm, epikureizm, sceptycyzm);
8. Filon Aleksandryjski (judaizm i myśl grecka);
9. Plotyn – system neoplatoński;
10. św. Augustyn (filozofia chrześcijańska wobec myśli gnostyckiej);
11. filozofia średniowieczna (św. Anzelm, św. Tomasz, Duns Szkot), główne zagadnienia epoki (scholastyka, spór o uniwersalia, dowody na istnienie Boga);
12. filozofia nowożytna (Bacon, Hobbes, Kartezjusz, Pascal, Spinoza, Malebranche, Leibniz);
13. problem psycho-fizyczny;
14. empiryści brytyjscy (Locke, Berkeley, Hume);
15. oświecenie francuskie (Wolter, La Mettrie, Rousseau);
16. Kant;
17. filozofia XIX wieku (Hegel, Schopenhauer, Kierkegaard, Marks, Nietzsche);
18. główne nurty filozofii współczesnej (fenomenologia, fil. dialogu, hermeneutyka, egzystencjalizm, fil. analityczna).
W całym wykładzie znajdą się filozoficzne odniesienia do zjawisk współczesnej kultury (szczególnie w aspekcie ikonicznym).
|