Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty z komunikacji interpersonalnej jcrk.kom-02
Warsztat (WAR) Semestr zimowy 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 16
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

• Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN, 2001.

• Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Drukarnia "Antykwa", 2000

• Stewart J., Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, PWN, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

• Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Wyd. III, Wydawnictwo Moderator 2004.

• Filarski P., Trembowelska E., Dogadajmy się. Ilustrowany poradnik negocjatora. Wydawnictwo Synergia, 1992.

• Król-Fijewska L., Trening asertywności, Wyd. II, Wydawnictwo Instytutu Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP, Warszawa 1993.

Zakres tematów:

Moduł pierwszy

Ćwiczenia:

1. Kontrakt grupowy.

2. Poszukiwanie umiejętności ważnych w kontaktach międzyludzkich.

3. Percepcja wzrokowa i słuchowa, mechanizmy spostrzegania interpersonalnego.

Teoria - materiały uzupełniające do zajęć

1. Grupa, spójność grupy, normy grupowe i wzory interakcji. Proces porozumiewania się.

2. Teoretyczne podstawy kształtowania się stosunków interpersonalnych. Zaburzenia procesu porozumiewania się.

3. Otwartość, zaufanie, ryzyko odrzucenia.

Moduł drugi

Ćwiczenia:

1. Werbalne i niewerbalne wyrażanie uczuć i emocji.

2. Rozpoznawanie blokad komunikacji.

3. Komunikaty typu „JA” i „TY”.

Teoria - materiały uzupełniające do zajęć

1. Pojęcie, rodzaje, poziomy komunikacji.

2. Funkcje aktów niewerbalnych.

3. Spójność komunikatów werbalnych i niewerbalnych.

Moduł trzeci

Ćwiczenia:

1. Aktywne i bierne słuchanie.

2. Odzwierciedlanie i parafrazowanie.

3. Informacje zwrotne.

Teoria - materiały uzupełniające do zajęć

1. Komunikacja jedno, dwu i wielokierunkowa.

2. Zniekształcenia komunikacji, zasady poprawnego komunikowania się.

3. Wybiórcze postrzeganie w słuchaniu i odpowiadaniu.

Moduł czwarty

Ćwiczenia:

1. Działanie w sytuacjach konfliktowych.

2. Odwracanie ról.

3. Transakcje równoległe i skrzyżowane. Egogram.

Teoria - materiały uzupełniające do zajęć

1. Konflikty, sposoby radzenia sobie z nimi i sposoby ich rozwiązywania. Zastosowanie AT E. Berne’a.

2. Postrzeganie zachowań, motywacji i stanowisk obu stron. Rodzic-Dorosły-Dziecko.

3. Skrypty i gry psychologiczne w rozumieniu AT.

Moduł piąty

Ćwiczenia:

1. Mapa asertywności.

2. Umiejętność odmawiania.

3. Asertywne wyrażanie opinii.

Teoria - materiały uzupełniające do zajęć

1. Agresja, uległość, asertywność.

2. Pojęcie „terytorium psychologicznego”.

3. Krytyka w porozumiewaniu się między ludźmi.

4. Znaczenie „domykania” pracy w grupie.

Metody dydaktyczne:

Metody podające, metody aktywne (techniki: rundka, praca w diadach i triadach, akwarium), praca z tekstem.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:00 - 21:00, (budynek nieznany), (sala nieznana)
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 9:00 - 15:00, (budynek nieznany), (sala nieznana)
0/18 szczegóły
2 jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:00 - 21:00, III Kampus, budynek WZiKS, sala 1.102
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 9:00 - 15:00, III Kampus, budynek WZiKS, sala 1.102
Bożena Czerska 12/18 szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b