Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przywództwo WZ.ISP.PS.1.F4
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

K. Blanchard, Przywództwo wyższego stopnia, PWN, Warszawa 2007.

M. Fullan, Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, PWN, Waszawa 2006

M. Gelert & C. Nowak, Zespół, GWP, Gdańsk 2008.

F. Hesselbein & M. Goldsmith (red.), The leader of the future 2, Jossey-Bass, New York 2006

M. Kets de Vries, Mistyka przywództwa. Wiodące zachowania w przedsiębiorczości, Studio EMKA, Warszawa 2008.

Kostera M., Hatch M.J., Koźmiński A.K. (2010) „Przywódca biznesowy w roli artysty i kapłana” w: Trzy oblicza przywództwa. Menedżer. Artysta Kapłan, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

I. Kuraszko (Red.) Etyka przywództwa. Ujęcie interdyscyplinarne, Difin

G. Mazurkiewicz (2014) Przywództwo edukacyjne, Kraków, WUJ

Mrówka R. (2010).„Pojęcie przywództwa i jego ewolucja” w: Przywództwo w organizacjach. Analiza najlepszych praktyk.Wolters Kluwer, Warszawa.

J. Michalak (red.), Przywództwo w szkole, Impuls, Kraków

P. Senge, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.

S.D. Parks, Przywództwa można się nauczyć, Wydawnictwo Helion One Press, Gliwice 2007.

R. Ryan, Rozwój zdolności przywódczych

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1/ studenci posiadają podstawowe informacje na temat istoty i dynamiki głównych współczesnych procesów społecznych, środowiskowych, gospodarczych i politycznych oraz ich możliwego wpływu na organizacje/instytucje i współczesne przywództwo

2/ znają teorie i paradygmaty przywództwa

3/ rozumieją specyfikę współczesnego przywództwa i zasady różnych rodzajów przywództwa, podstawy teorii zarządzania

4/ wiedzą jak otoczenie i wyzwania współczesności wpływają na działanie organizacji

5/ znają elementy socjologii organizacji i możliwości ich odniesienia do realnych problemów zarządzania

UMIEJĘTNOŚCI

1/ studenci rozumieją współczesne wyzwania wobec przywództwa i potrafią na nie reagować

2/ posiadają umiejętności pogłębionej obserwacji wybranych zagadnie związanych z przywództwem, zjawisk i procesów w organizacji oraz ich analizy i interpretacji przy zastosowaniu niektórych zaawansowanych ujęć teoretycznych i metodycznych

3/ posiadają umiejętność doboru i zarządzania zasobami ludzkimi w celu skutecznego i efektywnego wykonania zadań

4/ umieją dokonać analizy jej kluczowych pojęć w kontekście zarządzania w sferze publicznej

5/ umieją dokonać analizy stylu przewodzenia i jego konsekwencji, i wiedzą jakie działania pozwalają zwiększyć efektywność lidera

6/ umieją planować działania przywódców zwłaszcza w procesie planowania rozwoju zawodowego i procesie podejmowania decyzji

7/ posiadają umiejętności przygotowania typowych badań i prac pisemnych związanych z problematyką

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1/ studenci są przygotowani do tworzenia i uczestniczenia w pracy zespołów interdyscyplinarnych w środowisku organizacji i poza nim

2/ rozumieją znaczenie aspektów ekonomicznych, społecznych, politycznych, środowiskowych i zarządczych podejmowanych działań

3/ posiadają zdolności porozumiewania się z ludźmi w środowisku organizacji i poza nim oraz przekazywania swojej wiedzy osobom nie będącym specjalistami w zakresie zarządzania

4/ są świadomi potrzeby przestrzegania i propagowania etycznej postawy i wrażliwości społecznej, również w ramach pełnionych ról organizacyjnych i społecznych

Metody i kryteria oceniania:

Jak w ogólnych zasadach

Zakres tematów:

Zajęcia zbudowane są w sposób umożliwiający prowadzenia refleksji na podstawie własnych doświadczeń i koncentrują uwagę uczestników na:

1/ definiowaniu i rozumieniu pojęć: przywództwo, lider edukacyjny, kultura organizacji i twórczość w organizacji - analizach kluczowych pojęć przywództwa w kontekście zarządzania publicznego i polityki społecznej,

2/ rozważaniu specyfiki współczesnego przywództwa i zasad różnych rodzajów przywództwa,

3/ refleksji nad kontekstem przywództwa i wyzwaniami współczesnego świata

4/ rozumieniu konieczności ewolucji zarówno praktyki, jak i teorii przywództwa,

5/ rozumieniu teorii związanych z zagadnieniem przewodzenia,

6/ analizach stylu przewodzenia, efektywności liderów, wpływie otoczenia,

7/ koncepcji uczącej się organizacji,

8/ procesie rozwoju i uczenia się przywódców.

Metody dydaktyczne:

Stosowane metody to przede wszystkim metody aktywizujące, umożliwiające pracę w grupach, stawianie pytań i problemów do rozwiązania, odwołujące się do doświadczeń studentów i zachęcające do krytycznej refleksji nad rzeczywistością, opiniami własnymi i innych oraz nad teoriami obowiązującymi w danym obszarze.

Jednocześnie, celem stosowanych metod dydaktycznych jest motywowanie do aktywności oraz umożliwianie wyrażania własnego zdania i zachęcanie do prezentowania efektów własnej pracy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, poniedziałek (niestandardowa częstotliwość), 15:30 - 17:00, sala 3.202
jednokrotnie, czwartek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 9:45 - 11:15, sala 0.312
Grzegorz Mazurkiewicz 33/121 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
III Kampus, budynek WZiKS
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a