Literatura: |
Lektura obowiązkowa:
1. Doliński, D.: Techniki wpływu społecznego. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
2. Doliński, D.: Psychologia wpływu społecznego. Towarzystwo przyjaciół Ossolineum, Wrocław, 2000.
3. Cialdini, R.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007 (i późniejsze wydania).
4. Hogan, K.: Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi. Wyd. Jacek Santorski & CO., Warszawa, 2005.
Lektura uzupełniająca:
1. Bernes, K.: Wywieranie wpływu. Ćwiczenia. GWP, Gdańsk 2005.
2. Witkowski. T.: Psychomanipulacje. Oficyna Wydawnicza Unus, 2000.
3. Knight, S.: NLP w działaniu, Wyd. Studio Emka, Warszawa, 1997.
4. Speakman, J., Hogan, K.: Ukryta perswazja. Psychologiczne taktyki wywierania wpływu, OnePress, 2009.
5.Penc J.: Komunikacja i negocjowanie w organizacji. DIFIN, Warszawa 2010.
6.Cialdini R. B., Goldstein N. J., Steve M.J.: Tak! 50 sekretów nauki perswazji, Laurum, 2012.
|
Efekty uczenia się: |
K_W07- Ma wiedzę na temat znaczenia społecznej odpowiedzialności biznesu i jej wybranych przejawów w praktyce gospodarczej, a także dysfunkcji (2)
K_W17- Zna podstawowe strategie negocjacyjne (3)
K_U02- Potrafi stosować w pracy lub nauce zaawansowaną, wyspecjalizowaną wiedzę z określonego obszaru nauk pokrewnych zarządzaniu (w powiązaniu ze specjalnością) (3)
K_U04- Posiada umiejętność pogłębionej obserwacji wybranych zjawisk i procesów w organizacji oraz ich analizy i interpretacji przy zastosowaniu niektórych zaawansowanych ujęć teoretycznych i metodycznych (3).
K_K04- Jest przygotowany do prowadzenia debaty, przekonywania i negocjowania w imię osiągania wspólnych celów (3).
K_K08- Jest świadomy potrzeby przestrzegania i propagowania etycznej postawy i wrażliwości społecznej, również w ramach pełnionych ról organizacyjnych i społecznych (3).
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie – różnice i podobieństwa między pojęciami:
wpływ społeczny, perswazja, manipulacja.
2. Perswazja – determinanty skuteczności.
3. Komunikacja werbalna i niewerbalna jako narzędzia
wywierania wpływu.
4. Techniki wywierania wpływu w oparciu o sześć
podstawowych reguł Cialdiniego.
5. Zasady nawiązywania kontaktu z odbiorcą. Procedura
OBT.
6. Strefy wpływu.
7. Receptywne i ekspresywne formy wywierania wpływu.
8. Perswazja i wpływ społeczny- aspekty praktycznego
zastosowania w biznesie.
|