Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł: Psychologia pracy i biznesu WZ.IPS-486/IV-V/st
Warsztat (WAR) Rok akademicki 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 21
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura:

1. Kozak A., Łaguna M, Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, GWP Sopot 2008

2. Kirby A., Gry szkoleniowe, materiały dla trenerów (tom I - IV), Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003

Chirkowska-Smolak, T. (2012). Psychologiczny model zaangażowania w pracę. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 103-161.

Lipińska-Grobelny, A. (2010). Kształtowanie marki organizacji przez kulturę organizacyjną firmy. [w:] Zawadzka, A. (red). Psychologia zarządzania w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 13-40.

Bańka, A., Wołoska, A., Bazińska, R. (2002). Polska wersja Meyera i Alen Skali Przywiązania do Organizacji. Czasopismo Psychologiczne, 8, 65-74.

: Golińska L. Dudek B. ( red) Rodzina i praca z perspektywy wyzwań i zagrożeń. 1. Zalewska A. " Konflikty praca- rodzina- ich uwarunkowania i konsekwencje. Pomiar Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008, ss 403-418

2.Lachowska B " Wzajemne oddziaływania pracy i rodziny- perspektywa konfliktu i facylitacji. W : Golińska L. Dudek B. ( red) Rodzina i praca z perspektywy wyzwań i zagrożeń. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008, ss 430-444

3.Lubrańska A. " Konflikt praca- rodzina i rodzina- praca w aspekcie różnić międzypłciowych i międzypokoleniowych", Medycyna Pracy 2014, 65 ( 4) ss 521-533

Efekty uczenia się:

K_WO1 Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w psychologii i dyscyplinach pokrewnych oraz związaną z praktyką pracy psychologa w różnych sferach działań

K_WO6 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji psychologii, obejmującą terminologię, teorię i metodologię – zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności psychologicznej

K_W40 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą różnych działów psychologii, opcjonalnie rozszerza wiedzę szczegółową w wybranym zakresie obejmującą zaawansowane teorie, metodologię, procedury postępowania

K_W49 Nabywa wiedzę z zakresu studiowanej specjalności

K_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy przyczyn i przebiegu

K_WO1 Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w psychologii i dyscyplinach pokrewnych oraz związaną z praktyką pracy psychologa w różnych sferach działań

K_WO6 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji psychologii, obejmującą terminologię, teorię i metodologię – zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności psychologicznej

K_W40 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą różnych działów psychologii, opcjonalnie rozszerza wiedzę szczegółową w wybranym zakresie obejmującą zaawansowane teorie, metodologię, procedury postępowania

K_W49 Nabywa wiedzę z zakresu studiowanej specjalności

K_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych, zachowania jednostek oraz zjawisk społecznych

K_U23 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności profesjonalne oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do kierowania własną karierą zawodową

K_U29 Nabywa umiejętności z zakresu studiowanej specjalności

K_K04 Jest przekonany o konieczności i wadze przestrzegania zasad etyki zawodowej; podejmuje refleksję na tematy związane z etyką działania, prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; właściwie rozstrzyga dylematy związane z praktyką zawodową i działalnością naukowo-badawczą

K_K10 Realizuje zadania zawodowe w sposób rozważny i ostrożny, zapewniając bezpieczeństwo sobie, klientom i współpracownikom

K_K11 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; umie rozplanować pracę indywidualną i w grupie

K_K12 Dba o wszechstronny rozwój osobisty, stale doskonali własny warsztat pracy profesjonalnej

K_K14 Uczestniczy aktywnie w życiu społecznym, przyjmuje postawę zaangażowania; jest otwarty na problemy innych osób oraz występujące w konkretnym środowisku

K_K16 Kształtuje postawę akceptacji i przestrzegania praw człowieka oraz wrażliwości na problemy i zjawiska społeczne; rozwija możliwości wpływu społecznego z poszanowaniem integralności i autonomii jednostek

K_K18 Potrafi określić priorytety w pracy zawodowej i działaniach profesjonalnych oraz w sposób przedsiębiorczy organizować własne działania profesjonalne

K_K19 Rozumie znaczenie refleksji psychologicznej dla praktyki życia społecznego; ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego i historycznego dla psychologicznego rozumienia jednostki i społeczności

K_K20 Rozwija kompetencje niezbędne dla studiowanej specjalności

Dyskusja grupowa, analiza przypadku, praca w grupie

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja grupowa, analiza przypadku, praca w grupie

Zakres tematów:

1.) Motywowanie pracowników do pracy:

- Definicja motywacji oraz procesów motywacyjnych

- Sposoby na zwiększenie motywacji

- Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna

- Czynniki hamujące i zwiększające motywację

- Teorie dotyczące motywacji (Knowles, Rogers, orientacja poznawcza, orientacja społeczno-poznawcza, teoria atrybucji przyczynowej B.Weinera)

- Wyuczona bezradność

- Część warsztatowo- ćwiczeniowa: Kwestionariusz do oceny motywacji, Zadanie w grupach: W jaki sposób motywować pracowników?, Psychodrama: wcielenie się w pracowników firmy, w której pojawiły się problemy z motywacja

2.) Assessment Center:

-Czym jest ta metoda, kiedy jest stosowana, przykłady zadań, korzyści ze stosowania AC dla pracowników i dla pracodawcy

-System oceny 360 stopni

-Moduł głównie warsztatowy: zajęcia poświęcone przykładowej rekrutacji za pomocą metody AC, m.in. koszyk zadań(in-basket), wcielanie się w role, rozmowa telefoniczna w Customer Service, dyskusja grupowa, case study, poszukiwanie faktów

-Jak przygotować się do AC

3.) Praca zmianowa i telepraca

-Telepraca: charakterystyka, historia oraz rozwój telepracy, problemy i korzyści, badania dotyczące telepracy

-Praca zmianowa: definicja, teorie, badania

I. Część wstępu - komponent teoretyczny:

Komplet szkoleniowy - omówienie poszczególnych etapów:

1. Rozpoznanie i analiza potrzeb

2. Planowanie programu szkoleniowego

3. Projektowanie sesji szkoleniowej

4. Ewaluacja programu szkoleniowego

II. Część prazy zespołowej studentów - zadanie

1. Wybór adresata szkolenia

2. Badanie potrzeb rozwojowych klienta

3. Zaprojektowanie oferty, szkolenie pełne

4. Ankieta ewaluacyjna

III. Część praktyczna

1. Prezentacja projektu konkretnego szkolenia "uszytego na miarę"

2. Wybór fragmentu szkolenia i przeprowadzenie go

3. Kultura organizacyjna vs klimat organizacyjny, wymiary kultury (Hofstede, 2007)

4. Zaangażowanie w pracę (Schaufeli i in., 2006) i wypalenie zawodowe (Maslach, 1986, Santinello, 2014),

5. Przywiązanie do organizacji (Bańka i in., 2002) i zadowolenie z pracy (Zalewska, 2008)

Metody dydaktyczne:

Dyskusja grupowa, analiza przypadku, praca w grupie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 18:00 - 20:15, sala sala on-line - IPS
Anna Ziółkowska, Patrycja Siemiginowska, Agnieszka Bartczak 22/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
III Kampus, budynek WZiKS
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b