Literatura: |
Literatura podstawowa do części teoretyczno-prawnej:
Joanna Sieńczyłło – Chlabicz, Prawo własności intelektualnej, Wydawnictwo Prawnicze Lexis – Nexis, wyd. I, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
Janusz Barta, Ryszard Markiewicz, Prawo autorskie i prawa pokrewne, wyd. IV, Warszawa 2008
Jarosław Sozański, Własność intelektualna i przemysłowa w Unii Europejskiej, wyd. III, Warszawa 2008
Maciej Barczewski, Traktatowa ochrona praw autorskich i praw pokrewnych, Kraków-Warszawa 2007
Literatura podstawowa do części praktycznej:
Bisewski Tadeusz, Jak pisać prace naukowe, Rumia 2010
Maćkiewicz Jolanta, Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996
Literatura uzupełniająca:
Antczak Mariola, Nowacka Anna, Przypisy-powołania-bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować: podręcznik, Warszawa 2009.
Gambarelli Gianfranco, Łucki Zbigniew, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. Wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, Kraków 1995.
Lindsay David, Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995.
Pawlik Kazimiersz, Zenderowski Radosław, Dyplom z Internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe? Warszawa 2010.
Węglińska Maria, Jak pisać pracę magisterską, poradnik dla studentów, Kraków 2007.
Zenderowski Radosław, Technika pisania prac magisterskich i licencjackich: krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2009.
|
Zakres tematów: |
Treści konwersatorium obejmują następujące zagadnienia:
Część teoretyczna (dr Dominika Dziwisz)
Spotkanie 1: Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia i relacje. Własność intelektualna, dobra niematerialne, własność przemysłowa. Prawa autorskie, prawa pokrewne. Rozwój historyczny kształtowania się ochrony własności intelektualnej. System droit d’auteur i system copyright. Współczesne źródła prawa – konwencje międzynarodowe, prawo Unii Europejskiej, prawo polskie.
Spotkanie 2: Przedmiot ochrony prawa autorskiego. Cechy twórczości i oryginalności.
Spotkanie 3: Podmioty praw autorskich. Twórca, współautorzy, inne podmioty. Spadkobiercy i inni następcy prawni.
Spotkanie 4: Zakres ochrony osobistych praw autorskich. Czas ochrony.
Spotkanie 5: Zakres ochrony majątkowych praw autorskich. Szczególne licencje ustawowe i nowe postacie licencji.
Spotkanie 6: Dochodzenie ochrony prawnej w prawie autorskim i poprzez ochronę dóbr osobistych. Piractwo i odpowiedzialność karna za naruszanie praw autorskich.
Spotkanie 7: Plagiat. Definicja. Uregulowania prawne.Prawo cytatu.
Spotkanie 8: Kolokwium zaliczeniowe i podsumowanie aktywności na zajęciach.
Część praktyczna (dr Renata Król-Mazur)
Spotkanie 9 – Etapy powstawania pracy naukowej – w tym wybór problemu badawczego, gromadzenie źródeł – kwerenda naukowa i jej rodzaje (biblioteczna, archiwalna, internetowe bazy informacji archiwalnej i bibliotecznej), sieć internetowa jako źródło informacji, praktyczne sprawdzenie umiejętności wykorzystywania baz danych poszczególnych bibliotek, archiwów, instytucji naukowych, państwowych, samorządowych, społecznych.
Spotkanie 10 – Etapy powstawania pracy naukowej – w tym postawienie hipotezy badawczej, sformułowanie tytułu pracy, przedstawienie badanego problemu i jego charakterystyka, określenie celu badań, przedstawienie tezy pracy, opis i uzasadnienie przyjętej konstrukcji pracy, opis metody badawczej, tekst właściwy (rozdziały – sposób ich eksponowania), zakończenie, bibliografia, spis rycin, spis wykresów, spis tabel, spis załączników
Spotkanie 11 - poświęcone uwagom technicznym i edytorskim – w tym: rodzaje przypisów, technika sporządzania przypisów i bibliografii (według polskiej normy wydawniczej ISO 690, w systemie harwardzkim, w systemie oksfordzkim, w wybranych krajach wschodnich), zasady sporządzania bibliografii, akapit – jego rola i zastosowanie, wykorzystanie cytatów, prawidłowa pisownia kropki, używanie skrótów, zastosowanie kursywy i antykwy, pisownia dat, pisownia liczb i liczebników, pisownia nazwisk, stosowanie myślnika i łącznika, sieroty i wdowy, sposoby przedstawiania rysunków, wykresów, tabel, podstawowe znaki edytorskie i wymogi formalne (marginesy, wielkość pisma, rodzaj czcionki).
1 spotkanie 4 godzinne na szkolenie w Bibliotece Jagiellońskiej – zapoznanie się z poszczególnymi oddziałami biblioteki, czytelniami, nabycie umiejętności korzystania z katalogów (komputerowego i kartkowego) oraz sprzętu i nośników znajdujących się w czytelni zbiorów audiowizualnych (mikrofilmy, mikrofisze, dokumenty fonograficzne, dokumenty elektroniczne).
|