Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwijanie kompetencji uczących się: działania językowe 1 CWPL/JPKS-6/IR
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Obowiązkowa

1. Janowska I., i in. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków 2016.

2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.

3. Rabiej A., Marczyńska H., Zaremba B., 40 koncepcji dobrych lekcji, Kraków 2011.

4. Rada Europy, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.

5. Rada Europy, Common European Framework of Reference for Language Learning, Teaching, Assessment. Companion

Volume with New Descriptors, Strasbourg 2018.

6. Seretny A., Lipińska, E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.

Dodatkowa

1. Banach M., Bucko D., Rozumienie tekstu pisanego w języku obcym – na przykładzie języka polskiego jako obcego,

Kraków 2019.

2. Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2001.

3. Janowska I., Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019.

4. Kucharczyk R., Strategiczne podejście do rozumienia wypowiedzi ustnych w języku obcym, Języki Obce w Szkole, nr

1/2011.

5. Lipińska E., Sprawność pisania w nauczaniu języka obcego, Języki Obce w Szkole, nr 5/2000.

6. Lipińska E., Nauczanie pisania, Inne optyki, Katowice 2002.

7. Lipińska E., Seretny A., Techniki rozwijające rozumienie tekstu, Języki Obce w Szkole, nr 4/2006.

8. Prizel-Kania A., Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w języku polskim jako obcym, Kraków 2013.

9. Sharwood-Smith E., O pisaniu w języku obcym, Warszawa 1977.

10. Smuk M., Strategiczne czytanie w języku obcym, Języki Obce w Szkole, nr 2/2011.

11. Zając J., Strategiczne podejście do wypowiedzi pisemnych na lekcji języka obcego – krótkie vademecum dla ucznia, Języki

Obce w Szkole, nr 3/2011.

Efekty uczenia się:

NJP_K2_W01 Absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym zagadnienia z zakresu językoznawstwa stosowanego i glottodydaktyki, ich rozwoju i specyfiki, tła kulturowego oraz historycznego;

NJP_K2_W02 Absolwent zna i rozumie zagadnienia z zakresu językoznawstwa oraz praktycznego użycia języka jako narzędzia poznania i komunikacji;

NJP_K2_W03

Absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym zagadnienia z zakresu dyscyplin naukowych powiązanych z glottodydaktyką (tj. psychologii ogólnej i międzykulturowej, psycholingwistyki, socjolingwistyki, pedagogiki,

nauk o komunikacji), co pozwala mu rozumieć procesy nauczania, uczenia się, oceniania;

NJP_K2_W04

Absolwent zna i rozumie w stopniu poszerzonym i pogłębionym różnorodne uwarunkowania procesu kształcenia językowego; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o jego uczestnikach oraz sposobach

diagnozowania problemów dydaktycznych i ich rozwiązywania;

NJP_K2_W05 Absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym europejskie standardy nauczania/uczenia się języków obcych; rozumie ich wpływ na rozwój glottodydaktyki;

NJP_K2_U01

Absolwent potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa stosowanego i glottodydaktyki w celu diagnozowania i analizy sytuacji dydaktycznych; potrafi także dokonać analizy własnych działań dydaktycznych oraz wskazać obszary wymagające modyfikacji; potrafi poszukiwać optymalnych w danym kontekście rozwiązań praktycznych;

NJP_K2_U02

Absolwent potrafi kompetentnie realizować kompleksowe zadania dydaktyczne w zakresie glottodydaktyki polonistycznej (tj. rozwijania kompetencji lingwistycznej, międzykulturowej, literackiej oraz działań językowych); umie właściwie dobierać i wykorzystywać materiały w celu efektywnej realizacji działań dydaktycznych, a także odpowiednio oceniać postępy uczących się, stosując różne sposoby ewaluacji;

NJP_K2_U03

Absolwent potrafi zintegrować wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin i dyscyplin oraz doświadczenie własne w celu realizacji zadań naukowych i zawodowych; posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące: analizę krytyczną prac z zakresu glottodydaktyki (oraz dyscyplin z nią powiązanych), selekcję i syntezę zawartych w nich poglądów, a także formułowanie krytycznych i twórczych wniosków;

NJP_K2_U07 Absolwent potrafi kierować procesami uczenia się/nauczania; potrafi wspierać samodzielność uczących się w zdobywaniu wiedzy;

NJP_K2_U08 Absolwent potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności zawodowe, wykorzystując różne źródła i nowoczesne technologie.

NJP_K2_U09 Absolwent potrafi pracować samodzielnie oraz współdziałać w grupie, przyjmując różne w niej role i prawidłowo ustalając obowiązki swoje i innych;

NJP_K2_K02 Absolwent jest gotów do wyznaczania priorytetów służących realizacji wytyczonych przez siebie i innych celów oraz zadań edukacyjnych i zawodowych;

NJP_K2_K04

Absolwent jest gotów do stosowania w pracy zawodowej i życiu codziennym norm etycznych i społecznych obowiązujących w kontaktach międzyludzkich i międzykulturowych; ma świadomość różnorodności społecznej i kulturowej ludzkości; reprezentuje postawę otwartości i tolerancji wobec innych, inicjuje i

kultywuje kontakty międzykulturowe;

NJP_K2_K05

Absolwent jest gotów do podejmowania działań mających na celu dbałość o poprawność komunikacyjną i językową w swoim środowisku społecznym i zawodowym; ma świadomość, jaką wartością jest język i jego znajomość;

Metody dydaktyczne:

metoda sytuacyjna, analiza przypadków, wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia przedmiotowe

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, sala 206
Iwona Janowska 12/11 szczegóły
2 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 06
Iwona Janowska 19/19 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Grodzka 64 (Arsenał Władysława IV)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b