Literatura: |
1. Grzegorz H. Bręborowicz, "Ciąża wysokiego ryzyka", Poznań, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, 2013, wydanie III
2. Grzegorz H. Bręborowicz, "Położnictwo i ginekologia", Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005, tomy I i II;
3. Michał Troszyński, "Położnictwo: ćwiczenia", Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2009, wydanie II
4. Zbigniew Słomko, "Ginekologia", Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008, tomy I i II.
5. Janina Markowska, Radosław Mądry, "Ginekologia onkologiczna (tom 1,2)”, Elsevier, Urban & Partner - Wrocław 2006.
6. Leon Speroff, Marc Fritz, "Kliniczna endokrynologia ginekologiczna i niepłodność", Warszawa, Medipage, 2007.
7. Ian A. Grer i wsp. “Choroby internistyczne i inne zaburzenia zdrowotne w ciąży”. Redakcja wyd. I polskiego Marzena Dębska i Romuald Dembski. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009.
|
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student:
w zakresie wiedzy:
− posiada wiedzę na temat funkcji rozrodczych kobiety, podstawowych zaburzeń z nimi związanych oraz postępowania diagnostycznego i terapeutycznego, dotyczących w szczególności:
1. budowy narządu rodnego, cyklu miesiączkowego i jego podstawowych zaburzeń
2. ciąży fizjologicznej
3. porodu fizjologicznego oraz prawidłowego połogu
4. wczesnego wykrywania i profilaktyki nowotworów narządu rodnego
5. regulacji urodzeń
6. menopauzy
7. podstawowych metod diagnostyki
- posiada wiedzę w zakresie podstawowych uwarunkowań prawnych i bioetycznych w ginekologii i położnictwie
w zakresie umiejętności:
− zna prawidłowy mechanizm porodowy
− zna wczesne objawy zagrożenia nowotworowego, schorzeń przednowotworowych i nowotworowych narządu rodnego oraz ramowych zasad postępowania
− efektywnie korzysta ze źródeł informacji dotyczących zagadnień medycznych i weryfikować ich wiarygodność, czyli posiada zdolność samokształcenia
w zakresie kompetencji społecznych:
− okazuje szacunek dla pacjenta i troskę o jego dobro
− przestrzega w swoich działaniach zasad etycznych
− przestrzega praw pacjenta w tym do ochrony danych osobowych, intymności
− jest świadomy konieczności systematycznego uzupełniania i uaktualniania wiedzy i potrafi krytycznie analizować dane z piśmiennictwa (w tym anglojęzycznego)
− wykazuje umiejętności rozwiązywania problemów
− potrafi pracować w grupie
− skutecznie współpracuje z przedstawicielami innych zawodów medycznych
− potrafi dokonać samooceny i rozpoznać granice własnych kompetencji.
|
Zakres tematów: |
− Anatomia narządu rodnego
− Fizjologia cyklu płciowego kobiety i fizjologia rozrodu. Planowanie rodziny. Antykoncepcja.
− Zmiany fizjologiczne w ciąży. Standardy prowadzenia ciąży fizjologicznej.
− Profilaktyka w ciąży. Zasady prawidłowego żywienia w ciąży.
− Badania prenatalne w ciąży
− Narzędzia diagnostyczne oceny dobrostanu płodu.
− Opieka nad rodzącą.
− Prawidłowy mechanizm porodowy.
− Połóg prawidłowy.
− Zadania lekarza poradni ginekologicznej.
− Zasady profilaktyki schorzeń ginekologicznych.
− Ciąża ektopowa. Ciążowa choroba trofoblastyczna.
− Wstęp do onkologii ginekologicznej.
− Profilaktyka onkologiczna w ginekologii.
− Profilaktyka, metody diagnostyczne i leczenie zmian łagodnych sutka.
− Aspekty prawne i bioetyczne w ginekologii i położnictwie
|