Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja i zarządzanie mediami w Polsce WZ.IK-4.0-C.28sM
Wykład z elementami konwersatorium (WYK-KON) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

T. Mielczarek, Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006, Warszawa 2007.

B. Nierenberg, Publiczne przedsiębiorstwo medialne. Determinanty, systemy, modele, Kraków 2007.

B. Nierenberg, Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe, Kraków 2011.

Ustawa Prawo prasowe z dnia 26 stycznia 1984 r.http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19840050024/U/D19840024Lj.pdf

Ustawa o radiofonii i telewizji z dnia 29 grudnia 1992 r.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19930070034/U/D19930034Lj.pdf

Literatura dodatkowa:

J. Beliczyński, Radio jako obiekt zarządzania, Kraków 2005.

T. Kowalski, Między twórczością a biznesem. Wprowadzanie do zarządzania w mediach i rozrywce, Wyd. Akademickie i Profesjonalne 2008.

L. Kung, Strategie zarządzania na rynku mediów. Wolters Kluwer Polska 2010.

T. Kowalski, B. Jung, Media w rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006

M. Mrozowski, Media masowe, władza rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

A. Pluszyńska, Podstawy prawne organizacji kultury i mediów, Kraków 2015.

Materiały i raporty wskazane przez prowadzącego w trakcie zajęć.

Efekty uczenia się:

K_W04 zna system prawny regulujący działalność organizacji medialnych w Polsce. H1A_W04, H1A_W05

K_W10 ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomiki kultury i mediów. H1A_W04

K_W16 ma podstawową wiedzę z zakresu rynku mediów w Polsce. H1A_W04

K_W23 zna i rozumie historyczny rozwój mediów. H1A_W04

K_U04 potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie ustne poświęcone zagadnieniom związanym z dziejami kultury oraz problematyką zarządzania kulturą i mediami. H1A_U06

K_U07 pod kierunkiem opiekuna naukowego zdobywa umiejętność w pracy nad opracowaniem projektu i jego realizacją.H1A_U01, H1A_U02

K_U18 potrafi diagnozować i rozwiązywać typowe problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania (planowaniem, organizowaniem, motywowaniem i kontrolą). H1A_U02

K_K05 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form. H1A_K06

K_K14 dzięki zdobytej wiedzy rozumie i potrafi oceniać krytycznie oraz

interpretować wydarzenia kulturalne oraz przekazy medialne. H1A_K06

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testu składającego się z pytań zarówno zamkniętych, jak i otwartych.

Egzamin ma sprawdzać znajomość najważniejszych pojęć z zakresu zarządzania mediami, a także znajomość procesów zachodzących na polskim rynku medialnym. Test zaliczeniowy zdany po osiągnięciu co najmniej 50 proc. +1

Zakres tematów:

1. Organizacje medialne w Polsce - charakterystyka ogólna, otoczenie dalsze, bliższe, najważniejsze uwarunkowania (wykład informacyjny)

2. Polski rynek medialny – struktura, uwarunkowania społeczno-polityczne, konkurencja; modele. Zarządzanie mediami ujęcie systemowe.

3. Media w Polsce w latach 50-60 (wykład informacyjny + projekcja)

3. Media w okresie 70-80 (wykład informacyjny + projekcja)

4. Media w okresie przemian – najważniejsze zmiany i konsekwencje (wykład informacyjny + projekcja)

4. Telewizja w Polsce w latach 90 (wykład informacyjny + projekcja)

5. Prawo prasowe i Ustawa medialna – prawne uwarunkowania funkcjonowania mediów w Polsce (wykład informacyjny)

7. Metody pomiaru audytorium medialnego (wykład informacyjny)

8. Struktura polskiego rynku prasowego (wykład informacyjny + dyskusja)

9. Strategie organizacji medialnych w Polsce: prasa(wykład informacyjny + dyskusja)

10. Strategie organizacji medialnych w Polsce: radio(wykład informacyjny + dyskusja)

11: Zarządzanie uwagą stacji radiowych na wybranych przykładach.

12. Strategie organizacji medialnych w Polsce: telewizja(wykład informacyjny + dyskusja)

13. Media publiczne w Polsce – najważniejsze problemy zarządzania(wykład informacyjny + dyskusja)

14. Media komercyjne w Polsce – najważniejsze problemy zarządzania (dyskusja)

15. Przyszłość mediów w Polsce (dyskusja)

Metody dydaktyczne:

• wykład-prelekcja

• praca z tekstem

• projekcja filmowa, oglądanie materiałów audiowizualnych,

• obserwacja,

• wycieczka,

• samodzielna praca studentów (projekt)

• dyskusja/dyskusja panelowa/ burza mózgów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (parzyste), 14:15 - 17:15, sala 1.112
Bogusław Nierenberg 35/36 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
III Kampus, budynek WZiKS
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a