Efekty kształcenia
Wiedza:
• Student zna pragmatykę następujących jiw: język haseł przedmiotowych Biblioteki Narodowej, język haseł przedmiotowych KABA;
• zna dotychczasowy dorobek, podstawowe koncepcje i ustalenia, metody i zasady projektowania, tworzenia, oceny i użytkowania wymienionych typów jiw w działalności informacyjnej, bibliotecznej, wydawniczo-księgarskiej i archiwalnej;
• zna i poprawnie posługuje się specjalistyczną terminologią dotyczącą struktury, funkcji, typologii, oceny, wykorzystania oraz posługiwania się współczesnymi jiw;
• systemy i metody rzeczowego opracowywania/indeksowania dokumentów i informacji;
• zasady prowadzenia tradycyjnych i nowoczesnych katalogów rzeczowych;
• sposób funkcjonowania kartotek wzorcowych w zintegrowanym systemie bibliotecznym, w tym strukturę rekordu khw w formacie MARC21 i jego funkcje w zbiorze informacji;
• korzyści ze stosowania kartotek wzorcowych w systemach informacji o dokumentach;
• zna współczesne tendencje rozwoju i zastosowań jiw.
Umiejętności:
• analizuje teksty dokumentów w zależności od specyfiki i rodzaju opracowania rzeczowego;
• sporządza charakterystykę/instrukcję wyszukiwawczą dokumentu/pytania w wymienionych jiw;
• posługuje się następującymi lingwistycznymi narzędziami opracowywania rzeczowego dokumentów i informacji: język haseł przedmiotowych Biblioteki Narodowej, język haseł przedmiotowych KABA;
• tworzy kartotekę wzorcową stosując zasady ujednolicania nazw i tytułów w budowaniu rekordu hasła ujednoliconego oraz wyszukuje informacje w różnych źródłach i je ocenia pod kątem ich przydatności w budowie khw;
• posługuje się kartoteką wzorcową jako typem słownika jiw,;
• analizuje, projektuje i tworzy paranaturalne i/lub sztuczne jiw oraz jiw dla systemów faktograficznych;
• samodzielnie i efektywnie korzysta z jiw posługując się współczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi.
Kompetencje społeczne:
• jest świadomy konieczności permanentnego poszerzania swojej wiedzy i rozwijania swoich umiejętności stosownie do zmieniających się warunków oraz potrzeb rynku pracy w sferze działalności informacyjnej, bibliotecznej, wydawniczo-księgarskiej i archiwalnej a także w obszarze nauki i kultury.
|