Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WPl/n/3/03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii
Jednostka: Wydział Polonistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Ostrowicki (Sidey Myoo)
Prowadzący grup: Michał Ostrowicki (Sidey Myoo)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Forma i warunki zaliczenia:

Egzamin ustny lub prezentacja (20 min.) na zajęciach.


Zagadnienia do wykładu:

1. Wyróżnienie podstawowych dyscyplin filozoficznych, 2. Metafizyczny: idealizm i realizm. 3. Racjonalizm i irracjonalizm, 4. Determinizm, 5. Antropologia filozoficzna, 6. Źródła poznania, 7. Klasyczna definicja prawdy, 8. Nieklasyczne definicje prawdy, 9. Relatywizm i absolutyzm w pojmowaniu prawdy, 10. O czym można orzekać prawdę lub fałsz?, 11. Monizm, dualizm, pluralizm, 12. Aksjologia, 13. Klasyfikacje wartości: Scheler, Hartman, Ingarden, 14. Etyka jako nauka o moralności, 15. Etyczne problemy, współczesnego świata, 16. Estetyka jako teoria sztuki, 17. Struktura sytuacji estetycznej M. Gołaszewskiej, 18. Piękno — historia i znaczenie w XX i XXI wieku, 19. Stanowiska subiektywizmu i obiektywizmu w aksjologii, 20. Hilozoizm: Tales, Heraklit, Anaksymander, Anaksymenes, 21. Arché, 22. Wariabilizm, 23. Demokrytejski atomizm, 24. Sokratejskie metody logiczne, 25. Sofistyka, 26. Dedukcja i indukcja, 27. Sokrates: wiedza i nauka o dobru, 28. Fizyka epikurejczyków, 29. Etyczne poglądy stoików, 30. Sceptyckie argumenty przeciwko możliwości poznania, 31. Pięć rozumień pojęcia substancji u Arystotelesa, 32. Arystotelesowskie rozróżnienie formy i materii, 33. Arystotelesowskie rozumienie tragedii i katharsis, 34. Zagadnienie pierwszej przyczyny w filozofii Arystotelesa, 35. Jaskinia Platona, 36. Platońskie szczeble poznania, 37. Platońska nauka o ideach, 38. Filozofia starożytna a chrześcijańska, 39. Mistycyzm, 40. Doświadczenie mistyczne a doświadczenia zmysłowe, 41. Wolna wola w etyce Augustyna, 42. Teodycea, 43. Czas w filozofii Augustyna, 44. Zło moralne, fizyczne i logiczne, 45. Anzelmiańskie dowody na istnienie Boga, 46. Wiara i wiedza w filozofii Tomasza z Akwinu, 47. Dowody na istnienie Boga przedstawione przez Tomasza z Akwinu, 48. Istota i istnienie u Tomasza z Akwinu, 49. Pojęcia aktu i możności w filozofii Tomasza z Akwinu, 50. Uniwersalia, 51. Idea rozwiązania sporu o uniwersalia przez P. Abelarda, 52. Transcendentalia, 53. Metoda kartezjańska, 54. Kartezjański sceptycyzm metodologiczny, 55. Cogito ergo sum - czyli kartezjańskie „być albo nie być”, 56. Dualizm duszy i ciała w filozofii Kartezjusza, 57. Kartezjańskie dowody na istnienie Boga, 58. Pluralizm ontologiczny Leibniza, 59. Monadologia, 60. Racjonalizm genetyczny i empiryzm genetyczny, 61. Esse = percipi w filozofii G. Berkeley'a, 62. Krytyka możliwości poznania związków przyczynowych D. Hume’a, 63. Substancja w filozofii Locke’a i Berkeley’a, 64. Berkeleyowskie immaterializm. 65. Idee proste i złożone u J. Locke’a, 66. Zakład Pascala, 67. Serce i wiara w filozofii Pascala, 68. Spinozjański monizm, 69. Koncepcja duszy u La Metrie’ego, 70. Przewrót kopernikański filozofii Kanta, 71. Kantowska teoria umysłu, 72. Imperatyw kategoryczny i hipotetyczny, 73. Sądy estetyczne w filozofii Kanta, 74. Aprioryczne prawo moralne, 75. Duch obiektywny w filozofii Hegla, 76. Heglowskie rozumienie wolności, 77. Dialektyka Heglowska, 78. Koncepcja człowieka w filozofii Hegla, 79. Założenia filozofii oświecenia, 80. Deizm, 81. Nauki szczegółowe a filozofia w rozumieniu J. d'Alemberta, 82. Oświeceniowy naturalizm i materializm, 83. Materializm dialektyczny, 84. Fazy rozwoju wiedzy wg A. Comte’a, 85. Zdania nierozstrzygalne, 86. Krytyka metafizyki przedstawiona przez neopozytywistów, 87. Operacjonizm, 88. Metoda u Dilthey'a, 89. Ewokacja, 90. Nietzscheańska filozofia poza dobrem i złem, 91. Nadczłowiek w filozofii Nietzschego, 92. Filozofia egzystencjalna 93. Postawy człowieka w filozofii Kierkegaarda, 94. Sartre’a filozofia wolności, 95. Schelerowska koncepcja tragizmu, 96. Analiza istotowa w fenomenologii, 97. Intencjonalny sposób istnienia dzieła sztuki u Ingardena, 98. Ingardenowska koncepcja dzieła sztuki literackiej, 99. Ingardenowska koncepcja człowieka jako systemu - nauka o odpowiedzialności, 100. Rzeczywistość elektroniczna w czasach interaktywnej technologii.

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Filologia polska nauczycielska, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c