Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja i zarządzanie mediami w Polsce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.IK-4.0-C.28sM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja i zarządzanie mediami w Polsce
Jednostka: Instytut Kultury
Grupy: Przedmioty dla programu WZKS-0121-1SO, zarządzanie kulturą i mediami, stacjonarne pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogusław Nierenberg
Prowadzący grup: Bogusław Nierenberg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Zarządzanie kulturą i mediami, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Pełny opis:

1. Organizacje medialne w Polsce, istota zarządzania mediami - charakterystyka ogólna, otoczenie dalsze, bliższe, najważniejsze uwarunkowania (wykład informacyjny)

2. Polski rynek medialny – struktura, uwarunkowania społeczno-polityczne, konkurencja; modele. Zarządzanie mediami ujęcie systemowe.

3. Media w Polsce w latach 50-60; Media w okresie 70-80 - wybrane zagadnienia.

4. Media w okresie przemian – najważniejsze zmiany i konsekwencje; Telewizja w Polsce w latach 90 - wybrane zagadnienia.

5. Prawo prasowe i Ustawa medialna – prawne uwarunkowania funkcjonowania mediów w Polsce (wykład informacyjny)

7. Media publiczne w Polsce – najważniejsze problemy zarządzania (wykład informacyjny + dyskusja)

8. Struktura polskiego rynku prasowego (wykład informacyjny + dyskusja)

9. Strategie organizacji medialnych w Polsce: prasa (wykład informacyjny + dyskusja)

10. Strategie organizacji medialnych w Polsce: radio (wykład informacyjny + dyskusja)

11. Radio jako obiekt zarządzania, zarządzanie uwagą stacji radiowych na wybranych przykładach.

12. Telewizja w Polsce - jako trendsetter rynku medialnego

13. Strategie organizacji medialnych w Polsce: telewizja, ocena wiarygodności telewizyjnych programów informacyjnych i publicystycznych (wykład informacyjny + dyskusja)

14. Metody pomiaru audytorium medialnego (wykład informacyjny)

15. Media komercyjne w Polsce – najważniejsze problemy zarządzania (dyskusja)

16. Przyszłość mediów i zawodów okol-medialnych (dyskusja).

Literatura:

Literatura podstawowa:

B. Nierenberg, Publiczne przedsiębiorstwo medialne. Determinanty, systemy, modele, Kraków 2007.

B. Nierenberg, Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe, Kraków 2011.

B. Nierenberg, Media Management; A Comparative Analysis of European and American Systems, Jagiellonian University Press, Cracow 2016

A. B. Albarran, S.M Chan-Olmsted, M.O. Wirth (eds), Handbook of Media Management and Economics, Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey 2006.

Literatura dodatkowa:

J. Beliczyński, Radio jako obiekt zarządzania, Kraków 2005.

T. Kowalski, Między twórczością a biznesem. Wprowadzanie do zarządzania w mediach i rozrywce, Wyd. Akademickie i Profesjonalne 2008.

L. Kung, Strategie zarządzania na rynku mediów. Wolters Kluwer Polska 2010.

T. Kowalski, B. Jung, Media w rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006

M. Mrozowski, Media masowe, władza rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19840050024/U/D19840024Lj.pdf

Ustawa o radiofonii i telewizji z dnia 29 grudnia 1992 r.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19930070034/U/D19930034Lj.pdf

Publikacje, materiały i raporty wskazane przez prowadzącego w trakcie zajęć.

Uwagi:

przedmiot jest realizowany z wykorzystaniem kompetencji nabytych w projekcie „Wsparcie proinnowacyjnego rozwoju pracowników dydaktycznych Instytutów Kultury i Spraw Publicznych”.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c