Organizacja i zarządzanie mediami w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-C.28sM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i zarządzanie mediami w Polsce |
Jednostka: | Instytut Kultury |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0121-1SO, zarządzanie kulturą i mediami, stacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK-KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Nierenberg | |
Prowadzący grup: | Bogusław Nierenberg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Zarządzanie kulturą i mediami, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
1. Organizacje medialne w Polsce, istota zarządzania mediami - charakterystyka ogólna, otoczenie dalsze, bliższe, najważniejsze uwarunkowania (wykład informacyjny) 2. Polski rynek medialny – struktura, uwarunkowania społeczno-polityczne, konkurencja; modele. Zarządzanie mediami ujęcie systemowe. 3. Media w Polsce w latach 50-60; Media w okresie 70-80 - wybrane zagadnienia. 4. Media w okresie przemian – najważniejsze zmiany i konsekwencje; Telewizja w Polsce w latach 90 - wybrane zagadnienia. 5. Prawo prasowe i Ustawa medialna – prawne uwarunkowania funkcjonowania mediów w Polsce (wykład informacyjny) 7. Media publiczne w Polsce – najważniejsze problemy zarządzania (wykład informacyjny + dyskusja) 8. Struktura polskiego rynku prasowego (wykład informacyjny + dyskusja) 9. Strategie organizacji medialnych w Polsce: prasa (wykład informacyjny + dyskusja) 10. Strategie organizacji medialnych w Polsce: radio (wykład informacyjny + dyskusja) 11. Radio jako obiekt zarządzania, zarządzanie uwagą stacji radiowych na wybranych przykładach. 12. Telewizja w Polsce - jako trendsetter rynku medialnego 13. Strategie organizacji medialnych w Polsce: telewizja, ocena wiarygodności telewizyjnych programów informacyjnych i publicystycznych (wykład informacyjny + dyskusja) 14. Metody pomiaru audytorium medialnego (wykład informacyjny) 15. Media komercyjne w Polsce – najważniejsze problemy zarządzania (dyskusja) 16. Przyszłość mediów i zawodów okol-medialnych (dyskusja). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Nierenberg, Publiczne przedsiębiorstwo medialne. Determinanty, systemy, modele, Kraków 2007. B. Nierenberg, Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe, Kraków 2011. B. Nierenberg, Media Management; A Comparative Analysis of European and American Systems, Jagiellonian University Press, Cracow 2016 A. B. Albarran, S.M Chan-Olmsted, M.O. Wirth (eds), Handbook of Media Management and Economics, Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey 2006. Literatura dodatkowa: J. Beliczyński, Radio jako obiekt zarządzania, Kraków 2005. T. Kowalski, Między twórczością a biznesem. Wprowadzanie do zarządzania w mediach i rozrywce, Wyd. Akademickie i Profesjonalne 2008. L. Kung, Strategie zarządzania na rynku mediów. Wolters Kluwer Polska 2010. T. Kowalski, B. Jung, Media w rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006 M. Mrozowski, Media masowe, władza rozrywka i biznes, Warszawa 2001. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19840050024/U/D19840024Lj.pdf Ustawa o radiofonii i telewizji z dnia 29 grudnia 1992 r. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19930070034/U/D19930034Lj.pdf Publikacje, materiały i raporty wskazane przez prowadzącego w trakcie zajęć. |
|
Uwagi: |
przedmiot jest realizowany z wykorzystaniem kompetencji nabytych w projekcie „Wsparcie proinnowacyjnego rozwoju pracowników dydaktycznych Instytutów Kultury i Spraw Publicznych”. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.