Socjotechnika reklamy I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-C.29IInR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjotechnika reklamy I |
Jednostka: | Instytut Kultury |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0200-2NO, zarządzanie mediami i reklamą,niestacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Laberschek | |
Prowadzący grup: | Marcin Laberschek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Podstawowym celem realizacji zajęć jest przekazanie studentom wiedzy oraz praktycznej umiejętności identyfikacji oraz analizy zastosowanych w reklamie technik i narzędzi, które manipulując uwagą odbiorców reklam, wpływają na ich osobiste i społeczne decyzje. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza K_W29 zna i rozumie czynniki oraz kontekst kształtujące historyczne i współczesne przekazy reklamowe (H2A_W04; H2A_W06; H2A_W10) K_W32 ma pogłębioną wiedzę na temat języka reklamy i jego specyfiki (H2A_W09) Umiejętności K_U19 potrafi poddać krytycznej analizie różnego rodzaju przekazy reklamowe, analizując je pod różnym kątem (język, kontekst kulturowy, treści merytoryczne, wymiar estetyczny, kontekst prawny) (H2A_U02) K_U20 zna i potrafi posługiwać się nowoczesnymi narzędziami wykorzystywanymi do tworzenia współczesnych reklam (H2A_U08) K_U21 umie poruszać się w obszarze różnorodnych form komunikacji w kontekście funkcjonowania przestrzeni reklamy (H2A_U08) Kompetencje społeczne K_K10 potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny. (H2A_K01) K_K13 dzięki zdobytej wiedzy rozumie i potrafi oceniać krytycznie oraz interpretować wydarzenia kulturalne oraz przekazy medialne. (H2A_K06) K_K16 systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesując się nowymi zjawiskami w obszarze reklamy, odnosząc je do wymiaru kreowania kultury popularnej (H2A_K06) |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | * zaliczenie w formie indywidualnej pracy - analiza przypadku; * warunki zaliczenia - należy wykazać się konkretnymi umiejętnościami z zakresu stosowania opracowanych metod oraz podejściem analitycznym; * warunki dopuszczenia do zaliczenia - udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności) oraz każdorazowe przygotowywanie się do zajęć (możliwe dwa nieprzygotowania). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Postęp pracy studentów sprawdzany jest na bieżąco podczas konsultacji i analizy przypadków na każdych ćwiczeniach. Studenci muszą wykazać się wiedzą i umiejętnościami z poprzednich zajęć. Ostateczną formą sprawdzenia efektów kształcenia jest końcowe zaliczenie pisemne, obejmujące treści lektur obowiązkowych, praktyczną umiejętność stosowania metod omówionych i opracowanych na zajęciach oraz przeprowadzenia analizy przypadków. Końcowa ocena zależy od stopnia posiadania wiedzy oraz umiejętności jej stosowania, jak też kompetencji analitycznych. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Metody dydaktyczne: | *metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny), * metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne, seminarium, dyskusja dydaktyczna), * metody eksponujące (film, ekspozycja, pokaz), * metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, rachunkowe, produkcyjne, metoda projektów, symulacja) |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: ćwiczenia – 20 h Praca własna studenta: * przygotowanie do zajęć - 10 h * przygotowanie do zaliczenia – 20 h * lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji – 10 h w sumie: 60 h = 2 pkt ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | --- |
|
Skrócony opis: |
1. Wstęp do socjotechniki reklamy (metody aktywizujące) Językowo-wizualne atrybuty skutecznego komunikatu reklamowego (metody praktyczne i aktywizujące) 2.Figury retoryczne werbalne i wizualne, slogany 3.Komunikaty symboliczne 4.Zniekształcenie, przesada 5.Reklama jako opowieść Motywy w reklamie (metody praktyczne i aktywizujące) 6.Człowiek i bohaterowie reklamy 7.Styl życia, role i wzorce społeczne 8.Dom, natura, laboratorium, inny świat 9.Intertekstualizm kulturowy 10.Przekraczanie tabu Nastrój reklamy (metody praktyczne i aktywizujące) 11.Szczęście, optymizm 12.Gry uczuć 13.Czynniki afektywne a emocje odbiorcy |
|
Pełny opis: |
1. Wstęp do socjotechniki reklamy (metody aktywizujące) Językowo-wizualne atrybuty skutecznego komunikatu reklamowego (metody praktyczne i aktywizujące) 2.Figury retoryczne werbalne i wizualne, slogany 3.Komunikaty symboliczne 4.Zniekształcenie, przesada 5.Reklama jako opowieść Motywy w reklamie (metody praktyczne i aktywizujące) 6.Człowiek i bohaterowie reklamy 7.Styl życia, role i wzorce społeczne 8.Dom, natura, laboratorium, inny świat 9.Intertekstualizm kulturowy 10.Przekraczanie tabu Nastrój reklamy (metody praktyczne i aktywizujące) 11.Szczęście, optymizm 12.Gry uczuć 13.Czynniki afektywne a emocje odbiorcy Realizacja zajęć w oparciu o kompetencje zdobyte w ramach projektu „Wsparcie proinnowacyjnego rozwoju pracowników dydaktycznych Instytutów Kultury i Spraw Publicznych UJ”. Zajęcia będą realizowane w oparciu o (1) innowacyjne metody dydaktyczne, w tym: oparte o nauczanie problemowe (problem-based learning), design-thinking, metody tutoringu akademickiego oraz z wykorzystaniem metod wsparcia procesów kreowania i dzielenia się wiedzą; (2) w zakresie umiejętności informatycznych, w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystania w procesie kształcenia, w tym: analizy studium przypadku ilustrujących omawiane zagadnienia, wykorzystanie narzędzi informatycznych (w tym nauczanie na odległość, aplikacje mobilne, narzędzia do prezentacji i wizualizacji danych); (3) innowacyjne metody zarządzania informacją, w tym: profesjonalnego opracowania i zarządzania informacją, big data oraz data mining. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Lewiński P. H., Retoryka reklamy, Wrocław 2008. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004. Kozłowska A., Reklama. Socjotechnika oddziaływania, Warszawa 2008. Benedikt A., Reklama jako proces komunikacji, Wrocław 2005. Grzegorczyk A., Mapy percepcji reklamy, Warszawa 2013. Doliński D. Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003. Heath R., Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy, Gdańsk 2013. Zaltman G., L. Zaltman, Metafora w marketingu, Poznań 2010. Literatura uzupełniająca Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010. Czeremski M., Strategia mitu w marketingu, Kraków 2016. Kennedy J. M., Metaphor in pictures, “Perception”, 1982, s. 589-605. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.