New Media Art 2 - Sztuka nowych mediów 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.ISA-MO3-S106.2/4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | New Media Art 2 - Sztuka nowych mediów 2 |
Jednostka: | Instytut Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Obowiązkowe na II r. studiów stac. II st. w II sem.(letnim)-Filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Radkiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Radkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Pokazanie relacji między sztuką a technologią w ich wzajemnych, historycznie zmiennych związkach; wskazanie ciągłości i zerwań między pionierskim okresem rozwoju sztuki komputerowej oraz współczesnymi nurtami i tendencjami, charakterystycznymi dla społeczeństwa postcyfrowego |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie wczesnej sztuki komputerowej i wyrosłej z niej sztuki generatywnej, a także sztuki postinternetowej; Student zna terminologię opisu kultury audiowizualnej w zmiennym technologicznie środowisku; - Student zna metodologie badania relacji między kulturą a najnowszymi technologiami medialnymi; Umiejętności - Student potrafi objaśniać złożone zależności między mediami tradycyjnymi (analogowymi) i cyfrowymi; - Student potrafi identyfikować i interpretować zasadnicze kwestie społeczne i kulturowe reprezentowane w najnowszej sztuce mediów; - Student potrafi samodzielnie zanalizować nowe zjawiska sztuki generatywnej, net art i sztuki postinernetowej; - Student ocenia przydatność podejść badawczych i metod stosowanych we własnej pracy analitycznej i krytycznej; Student potrafi zorganizować dyskusję merytoryczną o zjawiskach sztuki generatywnej. Kompetencje społeczne (Postawy) - Student jest świadomy technik i konieczności stałego samokształcenia w obszarze refleksji nad kulturą audiowizualną (sztuką interaktywną, hybrydową i bioartem); - Student potrafi komunikować się w sposób pozbawiony znamion dyskryminacji ze względu na płeć, orientację, kolor skóry i pochodzenie etniczne; |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusjach, wykazywanie się wykonaną pracą własną), realizacja projektu w grupie według ustalonych zasad (na stronie kursu na platformie Pegaz). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Dyskusje na zajęciach, bieżąca ocena prowadzonych projektów grupowych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami konwersatorium Projekty |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | brak |
|
Skrócony opis: |
Prezentacja wczesnej sztuki komputerowej i początków sztuki interaktywnej w perspektywie aktualnych form sztuki generatywnej, net artu i sztuki postinternetowej, wraz z szerokim kontekstem kulturowo-społecznym towarzyszącym dynamicznemu rozwojowi technologii komputerowej, w tym także w krajach poza euroemarykańskim centrum. |
|
Pełny opis: |
Prezentacja działalności najważniejszych ośrodków, artystów i wystaw wczesnej sztuki komputerowej i interaktywnej, na tle dzisiejszych form sztuki generatywnej i net artu. Omawiany będzie dorobek takich artystów i grup jak: Vera Molnar, Max Bense i ośrodek sztutgarcki, Manfred Mohr, Bell Laboratories, Michael A. Noll, New Tendencies / Nove Tendencije i BiT International i kuratorska działalność Jasi Reichardt. W kontekście rekonfiguracji wczesnych form zaprezentowane zostaną współczesne tendencji rozwojowe sztuki generatywnej, net artu i sztuki kodu - od net.artu lat 90. po Caseya Reasa i niektóre zjawiska sztuki postinternetowej (Artie Vierkant, Alexandra Domanović, Marisa Olson). Bloki tematyczne: 1. Początki sztuki komputerowej a tzw. "mainframe experimentalism"; 2. Estetyka informacyjna Maxa Bense 3. Ważne wystawy wczesnej sztuki komputerowej i interaktywnej: Howard Wiese GAllery, Ośrodek w Stuttgarcie, Cybernetic Serendipity 4. James Tenney: początki muzyki komputerowej 5. Pionierki sztuki komputerowej: Vera Molnar 6: Pionierki sztuki komputerowej: Alison Knowles 7. Informacja powinna być wolna? Net art 8. współczesna sztuka generatywna: Casey Reas i Processing 9. Narzędzia sztuki generatywnej 10. Sztuka postinternetowa a neoliberalny prekaryzm i tzw. gig economy. |
|
Literatura: |
A. Broeckmann, Machine Art in the Twentieth Century, MIT Press 2016; P. Brown, Ch. Gere, N. Lambert, and C. Mason, White Heat, Cold Logic. British Computer Art 1960-1980, MIT Press 2008; M. Hicks, Programmed Inequality. How Britain Discarded Women Technologists and Lost Its Edge in Computing, MIT Press 2017; D. Kahn, H.B. Higgins eds., Mainframe Experimentalism. Early Computing and the Foundation of the Digital Arts, University of California Press 2012; O. Kholeif, You Are Here. Art After the Internet, Cornerhouse 2014; A. Mendosch, New Tendencies: Art at the Threshold of the Information Revolution (1961-1978), MIT Press 2016; M. Rosen ed., A Little-Known Story about a Movement, a MAgazine, and the Computer's Arrival in Art. New Tendencies and Bit International, 1961-1973, ZKM Karlsruhe 2011; G.D. Taylor, When the Machine Made Art. The Troubled History of Computer Art, Bloomsbury Academic 2014 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Radkiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Radkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Pokazanie relacji między sztuką a technologią w ich wzajemnych, historycznie zmiennych związkach; wskazanie ciągłości i zerwań między pionierskim okresem rozwoju sztuki komputerowej oraz współczesnymi nurtami i tendencjami, charakterystycznymi dla społeczeństwa postcyfrowego |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie wczesnej sztuki komputerowej i wyrosłej z niej sztuki generatywnej, a także sztuki postinternetowej; Student zna terminologię opisu kultury audiowizualnej w zmiennym technologicznie środowisku; - Student zna metodologie badania relacji między kulturą a najnowszymi technologiami medialnymi; Umiejętności - Student potrafi objaśniać złożone zależności między mediami tradycyjnymi (analogowymi) i cyfrowymi; - Student potrafi identyfikować i interpretować zasadnicze kwestie społeczne i kulturowe reprezentowane w najnowszej sztuce mediów; - Student potrafi samodzielnie zanalizować nowe zjawiska sztuki generatywnej, net art i sztuki postinernetowej; - Student ocenia przydatność podejść badawczych i metod stosowanych we własnej pracy analitycznej i krytycznej; Student potrafi zorganizować dyskusję merytoryczną o zjawiskach sztuki generatywnej. Kompetencje społeczne (Postawy) - Student jest świadomy technik i konieczności stałego samokształcenia w obszarze refleksji nad kulturą audiowizualną (sztuką interaktywną, hybrydową i bioartem); - Student potrafi komunikować się w sposób pozbawiony znamion dyskryminacji ze względu na płeć, orientację, kolor skóry i pochodzenie etniczne; |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusjach, wykazywanie się wykonaną pracą własną), realizacja projektu w grupie według ustalonych zasad (na stronie kursu na platformie Pegaz). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Dyskusje na zajęciach, bieżąca ocena prowadzonych projektów grupowych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami konwersatorium Projekty |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | brak |
|
Skrócony opis: |
Prezentacja wczesnej sztuki komputerowej i początków sztuki interaktywnej w perspektywie aktualnych form sztuki generatywnej, net artu i sztuki postinternetowej, wraz z szerokim kontekstem kulturowo-społecznym towarzyszącym dynamicznemu rozwojowi technologii komputerowej, w tym także w krajach poza euroemarykańskim centrum. |
|
Pełny opis: |
Prezentacja działalności najważniejszych ośrodków, artystów i wystaw wczesnej sztuki komputerowej i interaktywnej, na tle dzisiejszych form sztuki generatywnej i net artu. Omawiany będzie dorobek takich artystów i grup jak: Vera Molnar, Max Bense i ośrodek sztutgarcki, Manfred Mohr, Bell Laboratories, Michael A. Noll, New Tendencies / Nove Tendencije i BiT International i kuratorska działalność Jasi Reichardt. W kontekście rekonfiguracji wczesnych form zaprezentowane zostaną współczesne tendencji rozwojowe sztuki generatywnej, net artu i sztuki kodu - od net.artu lat 90. po Caseya Reasa i niektóre zjawiska sztuki postinternetowej (Artie Vierkant, Alexandra Domanović, Marisa Olson). Bloki tematyczne: 1. Początki sztuki komputerowej a tzw. "mainframe experimentalism"; 2. Estetyka informacyjna Maxa Bense 3. Ważne wystawy wczesnej sztuki komputerowej i interaktywnej: Howard Wiese GAllery, Ośrodek w Stuttgarcie, Cybernetic Serendipity 4. James Tenney: początki muzyki komputerowej 5. Pionierki sztuki komputerowej: Vera Molnar 6: Pionierki sztuki komputerowej: Alison Knowles 7. Informacja powinna być wolna? Net art 8. współczesna sztuka generatywna: Casey Reas i Processing 9. Narzędzia sztuki generatywnej 10. Sztuka postinternetowa a neoliberalny prekaryzm i tzw. gig economy. |
|
Literatura: |
A. Broeckmann, Machine Art in the Twentieth Century, MIT Press 2016; P. Brown, Ch. Gere, N. Lambert, and C. Mason, White Heat, Cold Logic. British Computer Art 1960-1980, MIT Press 2008; M. Hicks, Programmed Inequality. How Britain Discarded Women Technologists and Lost Its Edge in Computing, MIT Press 2017; D. Kahn, H.B. Higgins eds., Mainframe Experimentalism. Early Computing and the Foundation of the Digital Arts, University of California Press 2012; O. Kholeif, You Are Here. Art After the Internet, Cornerhouse 2014; A. Mendosch, New Tendencies: Art at the Threshold of the Information Revolution (1961-1978), MIT Press 2016; M. Rosen ed., A Little-Known Story about a Movement, a MAgazine, and the Computer's Arrival in Art. New Tendencies and Bit International, 1961-1973, ZKM Karlsruhe 2011; G.D. Taylor, When the Machine Made Art. The Troubled History of Computer Art, Bloomsbury Academic 2014 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.