Interpretacja dzieła filmowego [WZ.ISA-MF3-S115.1]
Semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Interpretacja dzieła filmowego [WZ.ISA-MF3-S115.1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [19/20Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Kolasińska-Pasterczyk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa: Interpretacja dzieła, red. Marcin Czerwiński, wrocław 1987; Dodatkowa: Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów, red. Wiesław Godzic, Kraków 1994; Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, red. Wiesław Godzic, Kraków 1993 *Inne teksty wykorzystywane na zajęciach będa podawane na bieżąco |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TEMATY: Interpretacja filmu w kontekście pierwowzoru literackiego (względnie tradycji literackiej) - zagadnienie adaptacji; Interpretacja filmu pod kątem transponowania artystycznego świata malarza (stylistyki) na język filmu - film w kontekście innych sztuk (w tym przypadku plastyki); Relacja film i filozofia - konteksty filozoficzne dzieła, myśliciel w tekście; Film w kontekście problematyki sacrum; Interpretacja w świetle teorii tekstu - przykłady tworzenia znaczenia; Modele i warianty interpretacji psychoanalitycznej; Interpretacja pod kątem wybranego/dominującego aspektu w dziele - np. Eros i Thanatos, ekspresja i retoryka ciała, przestrzeń symboliczna, reinterpretacja mitów, stereotypów kulturowych, wylansowanych koncepcji (np. l`amour fou) itd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków, ćwiczenia przedmiotowe |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie egzamin pisemny w formie pracy końcowej - interpretacji wybranego filmu (z podanej listy) we właściwym dla niego kontekście |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Poszczególne modele/ukierunkowania interpretacji filmu/ów zostaną omówione na adekwatnych przykładach, tj. filmów implikujących określony sposób ich odczytania lub - przewrotnie - wbrew zastanej tradycji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.