Estetyka [WPl/opcja/21/09/10]
Semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Estetyka [WPl/opcja/21/09/10] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [19/20Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Lilianna Bieszczad, Jakub Petri | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dziemidok B., Główne kontrowersje współczesnej estetyki, PWN, Warszawa 2002. 2. Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2000. 3. Estetyka w świecie, red. M. Gołaszewska, t. I-V, Wyd. UJ, Kraków. 4. Gołaszewska M., Zarys estetyki, PWN, Warszawa 1983. 5. Gołaszewska M., Estetyka współczesności, Wyd. UJ, Kraków 2001. 6. Morawski, Główne nurty estetyki XX wieku, Warszawa 1992. 7. Morawski S., Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1985. 8. Tatarkiewicz Wł., Dzieje sześciu pojęć. Problematyka, metody, teorie, Warszawa 1988. 9. Ingarden R., Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Universitas, Kraków 2005. uzupełniająca: A. Berleant, Prze-myśleć estetykę, Universitas, Kraków. E. Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, Księgarnia akademicka, Kraków 2008. H.G.Gadamer, Aktualność piękna, Sztuka jako gra, symbol i piękno, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993. R. Shusterman, Estetyka pragmatyczna, UWr, Wrocław 1998. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem kursu jest prezentacja podstawowych zagadnień z dziedziny estetyki: problem naukowości, przedmiot i metody badawcze, kryzys estetyki, perspektywy współczesnych badań estetycznych. Przeanalizowane zostaną poszczególne kategorie estetyczne: dzieło sztuki, wartość estetyczna (piękno), przeżycie estetyczne, proces twórczy. Szczególnie wyeksponowana będzie problematyka dotycząca sztuki współczesnej, rozważania na temat pojmowania sztuki „przed” i „po” przełomie awangardowym, m. in. happening, sztuka performance'u. Analizowane będą: spór o estetyczną naturę sztuki, autonomizm i kontekstualizm w estetyce, relacja pojęć: awangarda – neoawangarda oraz sztuka modernistyczna - postmodernistyczna. Ponadto zaprezentowane zostaną filozoficzne koncepcje estetyki: (estetyka analityczna, fenomenologiczna, hermeneutyczna…), w szczególności antyesencjalizm M. Weitza, instytucjonalna teoria sztuki,G. Dickiego, pojęcie „The Artworld” A. C. Danto, ujęcie sztuki jako gry H.G. Gadamera, estetyka performatywności E. Fischer-Lichte oraz somaestetyka R. Shustermana, estetyka środowiskowa A. Berleanta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.