Historia starożytna [WH.IH.DL.19.2.3]
Rok akademicki 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia starożytna [WH.IH.DL.19.2.3] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/2021 [20/21]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | 26 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Tomasz Grabowski, Bartosz Kołoczek, Maciej Piegdoń, Stanisław Turlej |
Literatura: |
Por. wyżej: "Informacje wspólne dla wszystkich grup" |
Zakres tematów: |
BLISKI WSCHÓD: 1. Środowisko geograficzne regionu. Źródła do historii Bliskiego Wschodu w starożytności. 2. Początki cywilizacji, zagadnienie tzw. rewolucji miejskiej. Sumerowie. 3. Państwo Sargona z Akadu – historia i legenda. 4. Powstanie państwa egipskiego oraz jego dzieje do upadku Średniego Państwa. 5. Mezopotamia w czasach Szamszi Adada i Hammurabiego. 6. Nowe imperia – Mitanni, Hetyci. 7. Koncert mocarstw w 2 poł. II tys. p.n.e. 8. Ludy Morza, migracje aramejskie i ich konsekwencje. Imperium nowoasyryjskie. 9. Minimaliści i maksymaliści – powstanie i rozwój państw żydowskich w dyskusji naukowej 10. Świat bliskowschodni po upadku Asyrii – Babilonia, Medowie i imperium Achemenidów. Grecja i świat hellenistyczny: 1. Źródła do stosunków rzymsko-hellenistycznych – próba analizy. 2. Najwcześniejsze kontakty Greków z Rzymem na terenie Italii. 3. Krótka analiza struktur polityczno-ustrojowych republiki rzymskiej i przebiegu ekspansji rzymskiej w Italii. 4. Ekspansja rzymska wobec greckich poleis w południowej Italii. Król Epiru Pyrrus w Italii i wojna z Rzymem w latach 281-275. 5. Macedonia i Hellada po śmierci Aleksandra Wielkiego - próba analizy sytuacji politycznej w III w.p.n.e. (Macedonia Antygonidów, Związek Etolski, Achajski i Sparty). 6. Pojawienie się Rzymu na wschodnim wybrzeżu Adriatyku (powstanie rzymskiego protektoratu w Ilirii). 7. Macedonia Filipa V a Rzym. I wojna macedońska i jej konsekwencje. 8. II wojna macedońska – Filip V sprzymierzeńcem rzymskim. Polityka następcy Filipa V, Perseusza wobec Rzymu. 9. III wojna macedońska oraz jej konsekwencje. Klęska powstania Andriskosa i powstanie rzymskich prowincji: Macedonii i Achai. 10. Kolokwium zaliczeniowe. RZYM: 1. Źródła do dziejów schyłkowej republiki – próba analizy. 2. Sytuacja polityczna i gospodarcza oraz stan państwa przed wystąpieniem Tyberiusza i Gajusza Grakchów. 3. Wystąpienie Tyberiusza Semproniusza Grakchusa w 133 r.p.n.e. 4. Gajusz Semproniusz Grakchus i jego trybunat w latach 123-121. Plany reform i opozycja wobec nich. Przyczyny klęski politycznej. Podział rzymskiej nobilitas na zwolenników reform – popularów i zwolenników zachowania status quo – optymatów. 5. „Pyrrusowe zwycięstwo” obozu konserwatywnego w latach 20-tych II w.p.n.e. Upokorzenia republiki z najazdem Cymbrów i Teutonów oraz w wojnie z Jugurtą. 6. Kryzys polityczny na II/I w. i wystąpienie Apulejusza Saturninusa. Początek wielkiej kariery Gajusza Mariusza - reforma rzymskiej armii. 7. Program polityczny Marka Druzusa i wojna ze sprzymierzeńcami (bellum sociale) w latach 90-88 p.n.e. 8. Konflikt wielkich osobowości w Rzymie na początku I w.p.n.e. Gajusza Mariusza i Lucjusza Korneliusza Sulli. Początek pierwszej wojny domowej. Zwycięstwo Sulli w 88 r.p.n.e. Powrót Mariusza i rządy popularów (Lucjusza Korneliusza Cynny) w Rzymie. 9. Sulla dyktatorem w Rzymie. Zwycięstwo Sulli w wojnie z popularami. Proskrypcje i reformy Sulli i ich ocena. 10. Kolokwium zaliczeniowe. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające - anegdota Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające - opis Metody podające - pogadanka Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu Metody praktyczne - pokaz Metody problemowe - wykład konwersatoryjny Metody problemowe - wykład problemowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwia zaliczeniowe i geograficzne oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.